U bent hier

2. Het POP introduceren bij de werknemers

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: januari 2025

Wil je dat werknemers enthousiast aan de slag gaan en een doordacht POP opstellen, dan moet je stilstaan bij de manier waarop je dit introduceert. Er zullen vast werknemers zuchten en steunen, omdat ze tijd en aandacht in het plan moeten steken. Toch is een POP vooral een kans om hun loopbaan een stimulans te geven en hun werkplezier te vergroten. Als je dat kunt overbrengen, krijg je de meesten wel aan boord.

initiatief 
nemen

introductie

Het POP is een instrument van de werknemers zelf. Zij moeten het werk verzetten en initiatief nemen. Je begeleidt vooral, bent vraagbaak en kunt werknemers helpen om oplossingen te vinden voor zaken waar ze tegenaan lopen. Als werknemers niet goed begrijpen waar het POP voor dient, het nut er niet van inzien of om een andere reden hun kont tegen de krib gooien, weet je bij voorbaat al dat het plan weinig zal opleveren. Een goede introductie van werken met een POP is daarom onontbeerlijk. Hierbij neem je juist wél nadrukkelijk het initiatief.

Een POP is nooit een losstaand document. Het heeft pas waarde voor de organisatie als het aansluit bij de organisatiestrategie. Alle werknemers die aan hun ontwikkeling werken met een POP, werken immers ook samen aan de ontwikkeling van de organisatie. Hoewel hun persoonlijke doelstellingen zullen verschillen, dragen ze allemaal bij aan een...
Als je de doelstellingen uit de doeken hebt gedaan, kun je het persoonlijk ontwikkelingsplan zelf introduceren. Zeker als werknemers nog nooit een POP hebben opgesteld, is het belangrijk om daar voldoende aandacht aan te besteden. Maar dit geldt ook als werknemers in het verleden al eens met een POP hebben gewerkt. Dit instrument opnieuw...
Werknemers ervan op de hoogte stellen dat je gaat werken met POP’s en wat dit inhoudt, is vaak niet voldoende om ze hiervoor enthousiast te maken. Sommige werknemers zullen meteen mogelijkheden en voordelen zien, anderen zijn afwachtender. Je kunt echter een grote bijdrage leveren aan het enthousiasme van werknemers voor deze nieuwe werkwijze. 2.3...
Hoe goed je ook toelicht waarvoor een POP dient en wat het belang ervan is voor de organisatie en werknemers, je kunt altijd met weerstand te maken krijgen. Het is belangrijk dat je dit erkent en niet probeert weg te wuiven of te negeren. 2.4.1 Belangrijk signaal Als je boordevol goede plannen zit en graag een vliegende start wilt maken, is...