4. Doelen formuleren en grenzen stellen
Bij het opstellen van een POP gaat vaak veel aandacht uit naar de acties van de werknemer en de middelen die hij daarvoor inzet. Voordat hij daarover gaat nadenken, is het belangrijk om uitgebreid stil te staan bij de doelen. Als die ondoordacht zijn of niet duidelijk geformuleerd, heeft acties en middelen bedenken heel weinig zin. Help de werknemer dus zijn doelen duidelijk te omschrijven en af te bakenen.
stille droom
termijn
SMART
Een werknemer kan een heleboel doelen nastreven in zijn loopbaan en daarbuiten. Misschien is het een stille droom om ooit CEO van ASML te worden, of misschien wel hoofdredacteur van de Libelle. Of streeft de werknemer naar een gezaghebbende positie binnen zijn favoriete voetbalclub. Prachtige doelen, natuurlijk. Maar voor de meeste werknemers zijn ze niet geschikt voor het POP. Hierin gaat het om realistische doelen, die haalbaar zijn binnen een afzienbare termijn. Hoe een werknemer deze doelen formuleert, is van groot belang voor de uitvoerbaarheid van het POP. Een goede manier om te zorgen voor heldere en haalbare doelen is deze altijd ‘SMART’ te formuleren (zie paragraaf 4.2).
Wil een POP nog behapbaar zijn voor een werknemer, dan is het belangrijk dat de doelen heel concreet geformuleerd zijn. Help de werknemer om kritisch te kijken naar zijn ambities voor de kortere termijn en eventueel deeldoelen vast te stellen.