U bent hier

Onderneming & Personeel
Persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)5. De ontwikkeling ­stimuleren met een POP5.1 Keur aan acties en hulpmiddelen

5.1 Keur aan acties en hulpmiddelen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: augustus 2017

De medewerker heeft zich doelen gesteld die SMART zijn. Nu is nog de vraag hoe hij die doelen gaat bereiken. Het is zaak dat de medewerker een manier vindt die past bij het doel, maar ook bij zijn eigen persoonlijkheid en manier van werken. Bovendien moet het natuurlijk praktisch en financieel mogelijk zijn. Welke mogelijkheden zijn er zoal? Hierna staan er een aantal op een rij.

5.1.1 Scholing en training

flinke zet

zelfstudie

meerjarige opleiding

Scholing is vaak een uitstekende manier om de ontwikkeling van een medewerker een flinke zet te geven. Dit kan heel diverse vormen hebben. Van een volledige opleiding via zelfstudie of e-learning tot een eenmalige groepstraining. Zo kan een medewerker kennis opdoen of vaardigheden oefenen. Een medewerker kan bij het uitzoeken van scholing denken aan de volgende keuzes:

  • theoretisch of praktisch: klassikale scholing of zelfstudie zijn vaak prima voor theoretische scholing, trainingen en workshops zijn meer geschikt voor een praktische insteek;
  • kort- of langdurend: de medewerker kan zich vastleggen op een meerjarige opleiding, of de voorkeur geven aan een of meer korte cursussen;
  • zelfstandig of schools: medewerkers die heel zelfstandig kunnen werken en voldoende gemotiveerd zijn, kunnen met zelfstudie of e-learning ver komen, anderen hebben meer baat bij een schoolse leeromgeving met meer toezicht;
  • intern of extern: grotere organisaties kunnen scholing intern aanbieden, bij kleinere is dit vrijwel altijd alleen extern.

Erkenning verworven competenties

EVC

certificaat

U kunt ook denken aan een traject voor erkenning van verworven competenties (EVC). Dit is niet werkelijk scholing, maar kan wel leiden tot een diploma. Met een EVC-traject kan de medewerker zijn al opgedane werkervaring verzilveren door deze om te zetten in een ervaringscertificaat. Hiermee kan hij zijn kwaliteiten aantonen. Zo krijgt u een beter beeld van de kwaliteiten van de medewerker en het certificaat kan hem buiten de organisatie verder helpen.

5.1.2 Gerichte begeleiding

Begeleiding is vaak belangrijk bij ontwikkelingstrajecten. Natuurlijk de begeleiding van de leidinggevende. Maar ook een gericht begeleidingstraject met een specifiek doel kan passen binnen een POP. Hierbij heeft de medewerker weer heel wat opties.

Intern of extern

geld speelt een rol

Mede afhankelijk van het beschikbare budget kan de medewerker kiezen voor interne of externe begeleiding. Niet alleen geld speelt hierbij een rol. Sommige begeleidingstrajecten kan een collega het beste voor zijn rekening nemen, bijvoorbeeld als een medewerker specifieke werkwijzen van de organisatie in de vingers wil krijgen. Maar als een medewerker werkwijzen of technieken wil leren die nog niemand in de organisatie beheerst, is externe begeleiding nodig.

In de regel zijn interne begeleidingstrajecten informeler en externe trajecten wat formeler. Ook dit kan voor een medewerker van belang zijn.

Feedback

vraagbaak

steun

Begeleiding hoeft niet altijd een uitgestippeld traject te omvatten. U kunt ook met een medewerker afspreken dat hij bij zijn ontwikkelingsacties een vaste vraagbaak of vast aanspreekpunt heeft, bij wie altijd voor feedback of advies terecht kan. Zo spreekt u de medewerker aan op zijn zelfstandigheid, terwijl hij wel kan rekenen op steun.

Professionele coaching

vaardigheden

Voor bepaalde ontwikkelingstrajecten kunt u het beste een professionele coach inschakelen. Hierbij gaat het niet om het aanleren van werkmethoden, maar bijvoorbeeld om vaardigheden zoals assertiviteit, besluitvaardigheid, plannen of oordeelsvorming. Bedenk dat aan een persoonlijke coach een prijskaartje hangt.

5.1.3 Nieuwe taken

schoolbankjes

nieuwe functie

motiverend

Voor praktisch ingestelde mensen is in de schoolbankjes zitten of zelf veel leerstof doorwerken vaak bepaald niet aantrekkelijk. Zij willen liever meteen doén. Als onderdeel van het ontwikkelingstraject kunt u deze medewerkers nieuwe taken en verantwoordelijkheden of zelfs een hele nieuwe functie aanbieden. Medewerkers kunnen op deze manier zelf zaken uitproberen, hun neus stoten en zelf weer oplossingen vinden voor problemen waar ze tegenaan lopen. Voor praktische ingestelde medewerkers is dit vaak een heel motiverende manier om te leren.

Begeleiding is cruciaal

zwemmen

verwachten

Bij deze ontwikkelingsmethode is goede begeleiding cruciaal. Als u medewerkers een taak geeft en ze vervolgens laat ‘zwemmen’, kán dat goed gaan. Het kan ook verkeerd uitpakken, wat de motivatie en mogelijk ook het zelfvertrouwen van de medewerker ondermijnt. Maak dus duidelijke afspraken met de medewerker over welke begeleiding die hij kan verwachten, waar, wanneer en van wie. Spreek het ook duidelijk af als u verwacht dat de medewerker zelf om (delen) van de begeleiding moet vragen.

Willen enkele medewerkers dezelfde acties ondernemen of een soortgelijke ontwikkeling doormaken, dan kunnen ze mogelijk steun hebben aan elkaar. Onderzoek met de medewerkers of zij het prettig vinden om in een groep te werken of dat ze liever individueel aan de slag gaan.