U bent hier

6.2. Contract aanpassen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2017

U heeft tot 1 juli 2018 de tijd om ervoor te zorgen dat het lopende contract tussen u en de arbodienstverlener op orde is en aan de minimumeisen voldoet. Sluit u een nieuw contract af na 1 juli 2017, dan gelden al de nieuwe eisen. Hoe het contract er verder precies uitziet, is aan u. Dit geldt voor zowel de vangnetregeling als de maatwerkregeling.

Om diversiteit in de contracten te waarborgen, stelt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geen model beschikbaar voor het basiscontract.

Rol medezeggenschap

De medezeggenschap speelt ook een rol in het arbobeleid van uw organisatie. Dit is in het vorige hoofdstuk ook ter sprake gekomen. Zo kunt u pas in zee gaan met een arbodienstverlener als de OR of PVT het eens zijn met de keuze voor de contractpartners en de inhoud van contracten. Als u de contracten wijzigt, zodat die voldoen aan de wettelijke eisen, is het raadzaam de wijzigingen te laten toetsen door de medezeggenschap in het kader van de nieuwe Arbowet. Bovendien voldoet u dan aan de eis om opnieuw overeenstemming te vragen van de medezeggenschap bij wijzigingen binnen het maatwerkbeleid.