U bent hier

8.1 Klachtenregeling

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: november 2019

klachten-
procedure

management

duidelijk beeld

De klachtenregeling beschrijft allereerst wat de organisatie verstaat onder ongewenste omgangsvormen. Daarnaast bevat de regeling regels over de klachtenprocedure, de taak en bevoegdheden van de klachtencommissie, de rechten en plichten van degenen die worden gehoord (het gaat hier zowel om de melder of klager als degene die wordt beschuldigd van ongewenst gedrag) en de rol en taak van het management ten opzichte van de klachtencommissie. Ook geeft de klachtenregeling aan wat de organisatie van de vertrouwenspersoon verwacht die de melder of klager ondersteunt bij het klachtonderzoek. Dat geeft een melder een duidelijk beeld van wat hij kan verwachten op het moment dat hij besluit om daadwerkelijk een officiële klacht in te dienen.

Model voor een klachtenregeling

Beschikt uw organisatie niet over een eigen klachtenregeling? U kunt gebruikmaken van de modelregeling ongewenste omgangsvormen. U vindt dit model als handige tool op rendement.nl/arbodossier.

Aanpassen

Dit is een uitgebreide regeling die u naar eigen inzicht kunt aanpassen. U kunt kiezen welke elementen u overneemt en wijzigingen aanbrengen. Zo creëert u gemakkelijk en snel een op maat gemaakte klachtenregeling voor uw organisatie.

Initiatiefrecht van de OR

voorstel

beslissing

Heeft uw organisatie geen klachtenregeling en wilt u als arboprofessional uw werkgever overtuigen om er eentje op te stellen? Overweeg dan om uw krachten te bundelen met de OR. De raad heeft initiatiefrecht, wat inhoudt dat zij uw werkgever een voorstel kan doen om een klachtenregeling in het leven te roepen. Uw werkgever moet verplicht minimaal één keer overleggen met de OR om het voorstel te bespreken. Vervolgens neemt hij een beslissing. Hij hoeft niet mee te gaan in het voorstel, maar moet dan wel in een schriftelijke reactie uitleggen waarom hij geen klachtenregeling wil instellen.