U bent hier

Onderneming & Administratie
Rapporteren4. Rapportagevormen4.2 Tekstuele rapportage

4.2 Tekstuele rapportage

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2015

Word

Powerpoint

De basis van nagenoeg elke rapportage is tekst. Afhankelijk van het doel waarvoor u de rapportage opstelt, kunt u kiezen voor een uitgebreid verslag of ‘to the point’ informatie van uw bevindingen. In het eerste geval stelt u de tekst op in een tekstdocument zoals MS Word of Pages voor Mac, in het tweede geval giet u uw verhaal in een mooi jasje met behulp van een programma als MS PowerPoint. U presenteert het resultaat online, in print of pdf. Voorbeelden zijn:

  • managementsamenvatting;
  • onderzoeksverslag;
  • toelichting bij resultaten;
  • productpresentatie;
  • verzuimrapport;
  • persbericht;
  • een redactioneel artikel;
  • notulen van vergaderingen.

Rapporteren van A tot Z

verslag

onderzoeks-resultaten

vergelijking

besluit

bevestiging

Er zijn talloze soorten schriftelijke rapportages:

  • adviesrapport: een verslag van een organisatieadvies;
  • auditrapport: verslagen van een interne of externe ­audit, zoals controle door een accountant;
  • beoordelingsrapport: een rapport waarin een beoordeling is verwerkt;
  • beproevingsrapport: de verslaglegging van gecontroleerde onderzoeksresultaten;
  • bevindingenrapport: de uitkomsten en conclusies van een onderzoek (ook wel rapport van bevindingen of rapport van feitelijke bevindingen genoemd);
  • kalibratierapport of ijkingsrapport: een vergelijking met een referentiestandaard;
  • keuringsrapport: het verslag van een keuring;
  • kredietrapportage: verslag van de financiële gezondheid van een organisatie voor de bank of andere financier;
  • managementletter: een rapport van de externe accountant aan de Raad van Commissarissen;
  • milieueffectrapport: een verslag van de milieugevolgen van een besluit, voordat het besluit wordt genomen;
  • onderzoeksrapport: de verslaglegging van onderzoeksresultaten;
  • schaderapport: een verslag van een bedrijfsongeluk of andere schade;
  • technisch rapport: documenten die de resultaten van specifieke onderzoeken beschrijven;
  • validatierapport: een bevestiging dat het resultaat voldoet aan de vraag van de klant;
  • verificatierapport: de bevestiging dat een product voldoet aan de specificaties en vereisten.