U bent hier

Onderneming & Administratie
Rapporteren4. Rapportagevormen

4. Rapportagevormen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2015

Bij elke manier van rapporteren wordt gebruikgemaakt van bepaalde rapportagevormen. Bij de keuze welke vorm de voorkeur verdient, maakt u de afweging voor welk doel de rapportage is bestemd en welke doelgroep u met de rapportage wilt bereiken. In dit hoofdstuk vindt u een waaier van rapportagevormen terug. Visualisering speelt een belangrijke rol bij alle rapportages. Zien is overtuigen en dat komt ten goede aan de presentatie.

non-verbaal gedrag

direct

Het belangrijkste verschil tussen mondelinge en schriftelijke communicatie is gelegen in de rol van het non-verbale gedrag tussen gesprekspartners die mondeling communiceren. Terwijl de ontvanger luistert naar de zender, geeft hij tegelijkertijd via gebaren of mimiek, direct commentaar op het verhaal van de ander: ik vind dit interessant of juist niet interessant; ik stem hiermee in of ik keur dit helemaal af. Bij schriftelijke communicatie ontbreekt deze directe component.

In het hoofdstuk over mondelinge communicatie heeft u al meer kunnen lezen over de voor- en nadelen van mondelinge rapportage. De belangrijkste voordelen zijn de snelle overdracht en directe deelbaarheid van informatie en de kracht van non-verbale communicatie tussen zender en ontvanger. Dit laatste speelt vooral bij gesprekken tussen...
De basis van nagenoeg elke rapportage is tekst. Afhankelijk van het doel waarvoor u de rapportage opstelt, kunt u kiezen voor een uitgebreid verslag of ‘to the point’ informatie van uw bevindingen. In het eerste geval stelt u de tekst op in een tekstdocument zoals MS Word of Pages voor Mac, in het tweede geval giet u uw verhaal in een mooi jasje...
Een eigentijdse rapportagevorm is dashboardrapportage, waarbij op één A4’tje belangrijke meetwaarden, ook wel KPI’s (Key Performance Indicatoren) genoemd, worden weergegeven. De methode is sterk visueel gericht en leent zich uitstekend voor interactieve rapportages. Softwarebedrijven kunnen deze rapportage op maat voor u bouwen. U kunt eigen...
Een online resultatenrapportage biedt snel en laagdrempelig inzicht in de uitkomsten van kwantitatief onderzoek. Deze uitkomsten worden automatisch gegenereerd door de software uit de ruwe data en kunnen naar keuze worden weergegeven in grafieken of tabellen. De interpretatie van de resultaten is een ander verhaal: deze vindt offline plaats en...
De technologie maakt het mogelijk gesprekken met medewerkers of interviews met klantgroepen vast te leggen met digitale audiovisuele apparatuur. De data die hierbij worden vergaard wilt u verwerken in een rapportage. Om dit efficiënt te kunnen doen, is het mogelijk de belangrijkste fragmenten te ‘knippen’ en te ordenen tot een ‘storyboard’ dat u...
Een goede grafiek zegt meer dan duizend woorden. Grafieken zijn grafische weergaven van gegevens. Het grote voordeel is dat een grafiek sneller en duidelijker communiceert dan alleen tekst of een tabel. De visualisering maakt de relatie tussen de gegevens sneller inzichtelijk. De gangbare elementen van een grafiek zijn: een titel, het tekengebied...