U bent hier

Onderneming & Administratie
Rapporteren2. Mondeling rapporteren

2. Mondeling rapporteren

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2015

Op elke werkvloer, ongeacht de aard of omvang van de organisatie, heeft iedereen elkaar op enig moment wel iets te vertellen. Het speelveld van de mondelinge communicatie strekt zich uit van de ‘small talk’ over het weer bij de koffieautomaat tot werkoverleg, presentaties, rapportages en gesprekken over functioneren of zelfs ontslag. Al deze gespreksvormen hebben één gemeenschappelijke doelstelling: van een goed gesprek wordt iedereen wijzer.

Mondeling rapporteren heeft alles te maken met gespreksvaardigheden. Wie deze vaardigheden ontbeert, zal zijn mondelinge rapportages niet overtuigend kunnen brengen. Aan het eind van dit hoofdstuk komt deze belangrijke competentie kort aan bod.

Elke vorm van rapportage, schriftelijk of mondeling, draait om een initiatief tot het overbrengen van informatie met een bepaald doel en een bepaalde inhoud. Bij de keuze voor de vorm waarin u rapporteert, houdt u rekening met de aard van de informatie en de behoefte van de ontvanger. Sommige informatie leent zich niet voor mondelinge rapportage,...
Communiceren doet u nooit alleen. De vorm varieert van een tweegesprek tussen u en een individuele werknemer tot en met een plenaire bijeenkomst voor het voltallige personeel. De aanleiding voor een gesprek is al even divers en afhankelijk van het niveau of de afdeling binnen de organisatie. In het kader op de volgende bladzijde staan een aantal...
In de context van mondelinge rapportages zijn gespreksvaardigheden een belangrijke voorwaarde. U wilt uw boodschap immers overtuigend bij uw doelgroep laten landen. Gespreksvaardigheid staat of valt met het vermogen ook goed te kunnen luisteren. Ongeacht het gekozen gespreksmodel vraagt iedere situatie om een luisterend oor. Als u uw...