7.1 Standard Business Reporting (SBR)
uitwisseling
Jaarlijks levert u verschillende verplichte financiële rapportages aan bij diverse uitvragende partijen, zoals uw bank en overheidsinstanties als de Belastingdienst, het CBS, de KvK en andere instanties. Dit bezorgt menig ondernemer het gevoel het wiel telkens opnieuw te moeten uitvinden, om maar te zwijgen van de extra kosten en tijdsinvestering. In overleg met marktpartijen als accountants, boekhouders, softwareleveranciers en banken ontwikkelde de overheid Standard Business Reporting (SBR), de nieuwe standaard voor de digitale uitwisseling van financiële informatie.
Digipoort/BIV
hergebruiken
ingebouwd
SBR stelt u in staat de gegevens in uw financiële administratie eenmalig op een gestandaardiseerde manier vast te leggen. Vervolgens zijn deze gegevens eenvoudig te hergebruiken voor allerlei rapportages aan overheden en banken. Uw bedrijfsadministratie vormt het bronbestand van waaruit u de gevraagde rapportages met één muisklik digitaal kunt verzenden. De verzending vindt plaats via Digipoort, het beveiligde communicatiekanaal tussen overheid en bedrijven, of BIV, de Bancaire Infrastructurele Voorziening, waarmee u uw rapportages aan banken levert. In de SBR-softwarepakketten van verschillende leveranciers zijn deze functionaliteiten ingebouwd.
Bankentaxonomie BT2015.1
Om een kredietrapportage via BIV met succes bij uw bank te kunnen aanleveren, moet u deze opstellen op basis van de bankentaxonomie, een soort woordenboek van termen die banken en accountants met elkaar hebben afgesproken en waaraan iedereen dezelfde betekenis toekent. Deze gemeenschappelijke rapportagetaal maakt het mogelijk gegevens digitaal uit te wisselen.
Onlangs verscheen een nieuwe versie, BT2015.1. De nieuwe versie is te gebruiken voor kredietrapportages over 2014 en eerdere jaren en is ook geschikt voor prognoserapportages 2015 en WOZ-rapportages. De bankentaxonomie sluit aan bij de Nederlandse taxonomie (de laatste versie is NT 9.0), waarin fiscale rapportages zijn gegoten. Zo zijn de gegevens voor alle uitvragende partijen te gebruiken.
SBR-software
ontwikkelingen
rechtstreeks
De leveranciers van financiële software en boekhoudpakketten spelen in op deze ontwikkelingen met SBR-enabled software. Door aansluiting bij de Nederlandse Taxonomie voldoet de software aan de vereiste SBR-functionaliteit en is meervoudige toepassing mogelijk voor diverse rapportages naar uitvragende partijen. De drie grootste banken ING, ABN AMRO en Rabobank ontwikkelden SBR Direct, een online aanleverkanaal waarmee u rechtstreeks kredietrapportages digitaal kunt aanleveren bij uw bank. Bestanden in XBRL-formaat en vanuit sommige fiscale of boekhoudpakketten zijn te importeren in SBR Direct.
Via SBR Software Check, een gezamenlijk initiatief van tien koepelorganisaties van accountants- en administratiekantoren en fiscale intermediairs, kan uw accountant of intermediair checken hoe ver uw softwareleverancier is met de integratie van SBR in zijn producten.
Overzicht verplichte rapportages in SBR
Belastingdienst
Instantie Rapportage
Belastingdienst BTW-aangifte
VPB-aangifte
IB-aangifte
Aangifte loonheffingen
Opgaaf ICP
Uitstelregeling
Serviceberichten Aanslag
Serviceberichten Toeslag
Vooraf ingevulde aangifte
Toeslagen
CBS Opgaaf Productstatistieken
Opgaaf Investeringsstatistieken
Opgaaf omzetstatistieken
KvK Jaarrekening
Banken Kredietrapportages
Het grootboekrekeningschema
inkomsten en uitgaven
code
De basis van elke financiële administratie is het zogenoemde grootboekrekeningschema. Boekhouden is in beginsel niet veel meer dan het bijhouden en verwerken van alle inkomsten en uitgaven. Om beter inzicht te krijgen in de bedrijfsvoering, zet u of uw accountant deze kosten en inkomsten per soort bij elkaar. Zo krijgt elke post, bijvoorbeeld de huur van het bedrijfspand of de verschillende diensten of producten die u verkoopt, een eigen code. Dit kan tot op detailniveau, maar om het overzicht niet te verliezen, bestaat de boekhouding uit verschillende grootboekrekeningen, waar bijvoorbeeld alle marketing- en communicatiekosten in worden ondergebracht. Vanuit deze elementen stelt u vervolgens de balans en winst-en-verliesrekening op.
Referentie GrootboekSchema (RGS)
vormvrij
gestandaar-diseerd
De inrichting van uw boekhouding is nu nog vormvrij. Op termijn kan dat anders worden: er wordt hard gewerkt aan het Referentie GrootboekSchema (RGS), een verzameling van gegevenselementen uit de financiële administratie, gebaseerd op vijf van de meestgebruikte grootboekrekeningschema’s – bouwblokken – in Nederland. De achterliggende reden hiervoor is de steeds meer gestandaardiseerde informatie-uitvraag van bijvoorbeeld de Belastingdienst, het CBS en de banken. Geen wonder dus dat RGS een integraal onderdeel vormt van het SBR-project.