2.1 Bedrijfscontinuïteit in vier stappen
Uw visie op bedrijfscontinuïteit is uw kompas voor crisistijden. Voor het optimale gebruik van dit kompas geldt: goede voorbereiding is cruciaal. Ontwerp uw ‘kompas’ dus met gepaste zorg en aandacht.
2.1.1 Uw weg terug naar normaal
herstellen
Bedrijfscontinuïteit is een verzamelbegrip voor de elementen die ervoor nodig zijn om uw kernwerkzaamheden uit te voeren, zowel onder normale als uitzonderlijke omstandigheden. Met andere woorden: wat is de essentie van de continuïteit van uw onderneming? Als uw bv in woelige wateren terechtkomt, welke processen moeten er dan minimaal doorgaan om te blijven bestaan. Welke mogelijke koers moet u varen om te kunnen blijven draaien? En als een of meerdere van deze kernprocessen stagneren, wat is er dan minimaal nodig om de continuïteit te herstellen? En in welke volgorde moet dit alles gerealiseerd worden? Met andere woorden: hoe ziet uw weg terug naar normaal eruit?
2.1.2 Vier stappen
identiteit
doemscenario
actie
Dit hoofdstuk ontleedt de kernaspecten van het begrip ‘bedrijfscontinuïteit’ in een viertal stappen:
- Ten eerste moet u de elementaire kern van bedrijfscontinuïteit onder de loep nemen: uw eigen bv. Wat definieert uw onderneming? Wat moet er eigenlijk overeind blijven staan tijdens een crisis?
- In de tweede stap bouwt u voort op de antwoorden op deze vragen. Op basis van de identiteit van uw onderneming kunt u mogelijke kwetsbaarheden in kaart brengen. Hierna kunt u vooruit gaan denken.
- Als derde stap analyseert u uw doemscenario’s. Wat zou er mogelijk voor kunnen zorgen dat uw kwetsbaarheden uitmonden in daadwerkelijke blokkades?
- De vierde stap is het overgaan tot actie. Als u in een crisissituatie belandt, wat is er dan nodig om de opgeworpen blokkades te omzeilen of zelfs omver te werpen?
Vertalen
bedrijfscontinuïteitsplan
In de volgende hoofdstukken gaat u deze inzichten verder verkennen en vertalen naar de praktijk. Hoofdstuk 3 en 4 geven uitleg over het gestructureerd documenteren en onderhouden van uw begrip van bedrijfscontinuïteit in de vorm van een bedrijfscontinuïteitsplan. In hoofdstuk 5 leest u meer over eerste hulp bij crisisbestrijding. Wat zijn de eerste stappen die u moet zetten als het noodlot echt toeslaat? Hoofdstukken 6 en 7 zoomen in op de financiele gevolgen van een crisis. In crisistijden zult u (tijdelijk) te maken krijgen met minder winst en omzet tegenover stijgende kosten. Hoe gaat u daarmee om? In hoofdstuk 8 staan uw werknemers centraal. Zij maken uw bv immers toekomstbestendig en waarborgen de continuïteit. In hoofdstuk 9 staan we stil bij een ander belangrijk onderdeel van de bedrijfscontinuïteit: uw data en het beveiligen daarvan. Afsluitend behandelt hoofdstuk 10 een aantal casestudies.