9.3 Reactie bestuurder op initiatiefvoorstel
vervolgstap
Voordat uw OR alle moeite doet om een initiatiefvoorstel voor te bereiden en op papier te zetten, is het dus handig om te weten hoe het voorstel zal vallen bij de bestuurder. Bijvoorbeeld via het al eerder genoemde mondeling initiatiefvoorstel tijdens een overlegvergadering. Aan de reacties van uw bestuurder kan uw OR in de meeste gevallen wel afleiden wat de beste vervolgstap zal zijn en of het zinvol is het voorstel schriftelijk te formuleren.
9.3.1 Afwijzing
argument
De kans bestaat dat hij uw voorstel totaal niet ziet zitten. Als hij hier duidelijke en begrijpelijke redenen voor heeft – misschien ook wel redenen waar u vanuit uw positie niet zo bij heeft stilgestaan – en zich aan wettelijke regels houdt, lijkt het weinig zinvol om desondanks tot een schriftelijk initiatiefvoorstel te komen. Pas als zijn argumenten volgens u niet juist zijn of gemakkelijk te weerleggen, biedt een officieel initiatiefvoorstel nog kansen.
9.3.2 Andere reacties
bezwaren
De bestuurder kan nog drie andere reacties vertonen op een initiatiefvoorstel van de OR:
- Hij twijfelt, maar ziet geen directe bezwaren die uw plan onmogelijk maken.
- Hij is in principe voor, maar heeft moeite om meteen te zien hoe en wanneer het plan van de OR handen en voeten kan krijgen.
- Hij is absoluut enthousiast en gaat er zelf mee aan de slag.
twijfels
In het laatste geval is het voldoende om heldere (termijn)afspraken te maken, deze in de gaten te houden en betrokken te blijven bij de uitvoering.
9.3.3 Overtuigen
Heeft uw bestuurder nog twijfels, dan zult u hem moeten overtuigen. Bijvoorbeeld door een heldere uiteenzetting in een schriftelijk initiatiefvoorstel. Een positieve reactie op een initiatiefvoorstel zet als het goed is uw bestuurder aan tot het uitwerken van een voorgenomen besluit.
Criteria voor besluit
criteria
Uw OR kan hem hierbij helpen door vooraf aan te geven aan welke criteria dat besluit moet voldoen om de onvoorwaardelijke steun van uw raad te krijgen. De raad weet immers welke argumenten voor de werknemers en dus de achterban belangrijk zijn. Gedurende dit proces is het belangrijk om goed te blijven communiceren met zowel uw achterban als de bestuurder.
Een initiatiefvoorstel van de OR is slechts een aanzet tot bijvoorbeeld een nieuwe regeling. De bestuurder werkt het uit en vraagt vervolgens de OR om advies of instemming, afhankelijk van de aard van het besluit.
9.3.4 Na afloop evalueren
steun
Gebruikmaken van het initiatiefrecht zal niet altijd succesvol zijn. Het is dan wel belangrijk dat uw OR nagaat wat er verkeerd ging. Is er bijvoorbeeld wel voldoende gepeild of de bestuurder openstond voor het initiatief? Was er voldoende steun bij de achterban voor het voorstel? Zijn de argumenten voor het voorstel wel overtuigend geweest? Was het voorstel wel haalbaar en was er een reële kans van slagen? Het is, kortom, belangrijk om van uw ervaringen te leren en het de volgende keer beter te doen.
Aan de andere kant is het belangrijk om ook stil te staan bij het succes van een geslaagd initiatiefvoorstel. De bestuurder is het eens met uw voorstel en er komt een nieuwe regeling of een bestaande regeling wordt aangepast.
Ideeën van de achterban
werkvloer
Veel ideeën ontstaan uit contact tussen uw OR en de achterban. Steek dus energie in het verzamelen van die input. Vergeet daarbij ook niet gebruik te maken van de ouderwetse ideeënbus op de werkvloer. Als dit tot een gezamenlijk succes leidt, draagt dit bij aan een positieve sfeer tussen achterban en OR. Betrek hier trouwens ook de bestuurder bij, die zich eveneens van zijn goede kant heeft laten zien.