U bent hier

5. In stappen harmoniseren

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: maart 2022

Voor gedegen inspraak van uw OR tijdens het harmonisatieproces is het belangrijk dat dit proces niet op stel en sprong gebeurt. Samen met uw bestuurder volgt u een stappenplan, met verschillende fasen. Onthoud dat uw onderhandelingsruimte niet beperkt blijft tot die zaken die in deze fase worden besproken. Het gevaar bestaat dat u in de eerste fase al zo veel ‘weggeeft’ dat er een patstelling ontstaat in de fasen daarna. Houd dus ook altijd uw einddoelen voor ogen.

systematische aanpak

Een geharmoniseerd arbeidsvoorwaardenpakket is geen kwestie van in het wilde weg arbeidsvoorwaarden wijzigen. Het vraagt om een systematische aanpak, een overzichtelijk stappenplan en een concreet einddoel. Elke fase kent weer andere uitdagingen en onderhandelingsmogelijkheden. Uw OR doet er goed aan bij elke stap nauw betrokken te zijn.

Voordat uw OR zich mengt in een stapsgewijs harmonisatieproces, is het raadzaam om met de bestuurder vast te stellen in welke mate de arbeidsvoorwaarden moeten wijzigen. De omvang en manier van harmoniseren kan enorm verschillen en is bepalend voor uw startpositie als OR. 5.1.1 Voorwaarden lijken op elkaar Als de organisatie twee...
Om tot een goed arbeidsvoorwaardenpakket te komen, is zorgvuldigheid nodig. Stel daarom aan het begin van het traject een stappenplan op, waarin u het harmonisatieproces in verschillende fasen opbreekt. Dit is niet alleen van belang voor het adequaat en effectief functioneren van uw OR zelf. Tijdens een complex harmonisatieproces worden de...
De eerste stap in een harmonisatieproces is het vastleggen van de randvoorwaarden. Maak hier vooraf duidelijke afspraken over met uw bestuurder en eventuele andere betrokkenen. Dit voorkomt misverstanden of problemen achteraf. 5.3.1 Budget Voordat u daadwerkelijk begint, moet u weten welk budget daarvoor beschikbaar is. De kennis over het...
De tweede stap is de inventarisatie van de arbeidsvoorwaarden. Voor uw ondernemingsraad betekent dit documenten doorspitten op schriftelijke afspraken. Maar vergeet ook zeker niet om na te gaan of er ook mondelinge afspraken zijn gemaakt met werknemers! Het is verstandig om de inventarisatie van de arbeidsvoorwaarden te verdelen onder de OR-leden...
Bij stap drie vergelijkt uw OR de verschillende arbeidsvoorwaarden systematisch met elkaar en beoordeelt u deze. Doel is te ontdekken welk gewicht u aan elke regeling of module moet toekennen: welke belangen hebben uw bestuurder en uw achterban bij de arbeidsvoorwaarde? En wat is het effect als de regeling wordt aangepast, afgeschaft of vervangen...
De eerste drie stappen – randvoorwaarden bepalen, arbeidsvoorwaarden inventariseren, voorwaarden beoordelen en vergelijken – moeten uiteindelijk leiden tot een concreet harmonisatievoorstel. Meestal zal dit voorstel van uw bestuurder komen. Het komt er vaak op neer dat per arbeidsvoorwaarde de ene of de andere arbeidsvoorwaarde wordt aangehouden...
Of uw OR uiteindelijk instemmingsrecht heeft met betrekking tot het wijzigingsvoorstel hangt af van de regeling in uw cao. Als uw cao de arbeidsvoorwaarden regelt, heeft uw OR daarin verder geen bindende stem. Uw werk is dan natuurlijk niet voor niets geweest: tijdens de stappen in het harmonisatieproces heeft u zeker een flinke stempel kunnen...
Als uw OR het eens is met uw bestuurder over de harmonisatie, is uw organisatie toe aan de laatste stap: de invoering van de nieuwe arbeidsvoorwaarden. Uw OR kan erop toezien dat de nieuwe regelingen in alle documenten goed zijn vastgelegd. Het is belangrijk dat uw achterban de informatie niet alleen weet te vinden, maar hiermee ook instemt...