U bent hier

OR & Medezeggenschap
Gevorderd OR-lid6. De stuwende kracht van personeelsmanagement6.9 Positie op de arbeidsmarkt

6.9 Positie op de arbeidsmarkt

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2014

flexibel dienstverband

ontwikkel­kansen

Door de steeds flexibelere dienstverbanden wordt de positie van uw achterban op de arbeidsmarkt belangrijker. Hun positie is tenslotte minder zeker. Het is daarom belangrijk dat u (misschien wel in toenemende mate) leert kijken naar de ontwikkelkansen binnen de eigen organisatie. Soms moet u hiervoor voorstellen bedenken om de taakverdeling en de bevoegdheidsverdeling aan te passen.

Daarnaast is meer algemene beroepsontwikkeling belangrijk voor uw onderneming en voor de individuele belangen van uw achterban. Opleiden kost tijd en geld. Zorg dat de OR zijn wensen voor het vaststellen van de begroting in het overleg met de bestuurder heeft ingebracht.

6.9.1 EVC-trajecten

competenties

EVC-procedure

EVC is een procedure voor erkenning van verworven competenties (kennis en vaardigheden) waarmee u werkervaring formeel vastlegt in een ervaringsprofiel. Dit profiel kunt u vervolgens vergelijken met een referentieprofiel, bijvoorbeeld een mbo-kwalificatie. Met de EVC-procedure zorgt een werknemer ervoor dat zijn ontwikkeling past bij zijn huidige baan of de (loop)baan die hij ambieert. Een bestuurder die aan de slag gaat met EVC-certificaten werkt dus ook aan duurzame inzetbaarheid.

Stap 1 Het portfolio opstellen

portfolio

ervarings­profiel

In grote lijnen verloopt een EVC-procedure in twee stappen. In de eerste stap stelt de werknemer na een intake een portfolio samen. Hij legt hierin zelf via internet vast welke diploma’s hij heeft en welke cursussen en trainingen hij heeft gevolgd. Hierbij zijn ook diploma’s van belang die hij in zijn vrije tijd heeft behaald. Het feit dat iemand jeugdtrainer is bij een sportvereniging kan namelijk iets zeggen over zijn leidinggevende capaciteiten. Op deze manier ontstaat een ervaringsprofiel. Dat ervaringsprofiel vormt de basis voor de tweede stap van de EVC-procedure.

Stap 2 Erkenning van kennis en ervaring

interview

In de tweede stap worden de in stap 1 geïnventariseerde kennis en ervaring erkend en gewaardeerd. Dit gebeurt aan de hand van een interview met een assessor, een werkplekonderzoek en vragenlijsten die de werknemer, zijn leidinggevende en zijn collega’s moeten invullen. De assessor verwerkt dit alles in een rapport waarin hij de kennis en ervaring (competenties) van de werknemer vastlegt en vergelijkt met een referentieprofiel. Hij erkent en waardeert kennis en ervaring en geeft een advies voor de volgende stap.

Implementatie van EVC

agenda

Bestaat er in uw organisatie nog geen opleidings- en ontwikkelbeleid dat werknemers de mogelijkheid geeft om hun kennis en ervaring in kaart te brengen via een EVC-procedure, zet dit onderwerp dan eens op de agenda voor het overleg met de bestuurder. Is hij bereid om daarover te praten, overweeg dan of u ook (iemand van) de HR-afdeling wilt uitnodigen. Dat past tenslotte bij hun werkveld.