U bent hier

6.6 Beleid

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: januari 2023

Arbowet

niet verplicht

signalering

Uw onderneming is op grond van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) als werkgever verplicht om beleid te ontwikkelen om werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA) op de werkvloer. Ook al zijn schulden van werknemers geen arboprobleem en bent u niet verplicht om hier iets voor te regelen, het is verstandig om ook beleid te ontwikkelen rond de signalering van en omgang met geldproblemen bij werknemers (zie hoofdstuk 2).

Via de website van het Nibud kunt u checklists over allerlei levensgebeurtenissen downloaden. Deze geven tips bij geldzorgen of helpen bij het maken van een keuze. U kunt ze plaatsen op intranet, uitprinten maar ook tijdens een workshop, training of persoonlijk gesprek aanbieden.

Beleidsvorming

externe hulp

risicogroep

peilen

U hoeft niet alle financiële problemen van de werknemer zelf op te lossen. Maak dus een duidelijke keuze wat u wilt en kunt doen voor de werknemers. Vervolgens kunt u ervoor zorgen dat werknemers doorverwezen worden zodra uw inbreng stopt en externe hulp nodig is. Bij het vormen van beleid rond schuldenproblematiek van werknemers moet u antwoord geven op de volgende vragen:

  • In welke branche opereert uw onderneming; bent u actief in een zogeheten risicobranche?
  • Hoe ziet uw onderneming eruit; zijn er (veel) werknemers uit de in paragraaf 2.1 genoemde risicogroepen aanwezig?
  • Hoe ziet uw personeelsbestand eruit; zijn er veel risicogevoelige factoren aanwezig bij uw werknemers?
  • Hoe ver wilt u gaan met de hulp aan uw werknemers?

Ondernemingsraad

instemmingsrecht

Als u een beleid rond werknemers met schulden wilt opstellen en invoeren, heeft een eventuele ondernemingsraad van uw onderneming daar instemmingsrecht bij. Het overlegmoment met de ondernemingsraad over dit onderwerp kunt u ook meteen aangrijpen om de behoeften van de werknemers rond schuldenproblematiek te peilen. Met deze informatie kunt u uw voordeel doen; zo kunt u met het beleid beter inspelen op de praktijk van de werknemers.

Wilt u uw aanpak van geldzorgen in beleid verankeren? Bekijk dan de tips op schuldeninbedrijf.nl voor oplossingen van werkgevers die hiermee al een tijd bezig zijn.

Interne communicatie

taboe

Ondanks de forse toename van het aantal werknemers die momenteel met financiële problemen kampen, rust er nog steeds een taboe op praten over geld en geldzorgen. Juist door dit regelmatig onder de aandacht te brengen − bijvoorbeeld tijdens functioneringsgesprekken, een teamoverleg of tijdens introductiedagen voor nieuwe werknemers − wordt het makkelijker voor zowel werkgever als werknemer om hierover te praten.

Via rendement.nl/salarisdossier kunt u een handige gesprekshandleiding downloaden die u handvatten biedt om het gesprek aan te gaan als u weet of vermoedt dat een werknemer geldproblemen heeft.