4. Voorschot
Zoals u in hoofdstuk 1 en 2 kon lezen is uw onderneming gebaat bij het tijdig herkennen van signalen van financiële problemen bij werknemers. Een duidelijk geldgerelateerd signaal is dat een werknemer bij u aanklopt met het verzoek tot een voorschot op zijn reguliere salaris of op de vakantiebijslag of een 13e maand. Stemt uw onderneming in met zijn verzoek, dan moet u dit goed vastleggen en fiscaal afhandelen.
korte termijn
loonbeslag voorkomen
verrekenen
Het is goed om te beseffen dat een voorschot vooral een oplossing is voor de korte termijn, net als een personeelslening (zie hoofdstuk 5). Het verstrekken van een voorschot – misschien in een poging een loonbeslag te voorkomen – heeft meestal alleen nut als de werknemer slechts een kleine schuld heeft. Heeft de werknemer complexe financiële problemen die niet binnen een paar maanden op te lossen zijn, dan moet u op zoek naar een andere oplossing. Als u een voorschot later niet kunt verrekenen, dan krijgt de werknemer er een schuldeiser bij: uw onderneming. Dit komt de arbeidsrelatie meestal niet te goede.