Administratie bij in en uit dienst
Uw rol bij start en finish werknemers
Het zijn belangrijke momenten in de levenscirkel van werknemers: hun indiensttreding en uitdiensttreding. Twee momenten waarop ú met vele administratieve, arbeidsrechtelijke en fiscale aandachtspunten te maken krijgt. Zo moet u een nieuwe werknemer identificeren, de benodigde gegevens van hem vastleggen en hem opnemen in de loonadministratie. Als uw organisatie of de werknemer gebruik gaat maken van een bepaalde regeling krijgt u er nog eens extra verplichtingen bij. Het latere vertrek van een werknemer moet uiteraard ook goed worden geregeld. Dat betekent niet alleen een rechtsgeldig einde van de arbeidsovereenkomst, maar ook een juiste afhandeling van alle financiële en praktische zaken.
Kortom, bij het in dienst komen en uit dienst gaan van werknemers moet u op van alles letten. Daarbij biedt deze rubriek u een helpende hand. De aandachtspunten bij de start en finish van werknemers zijn overzichtelijk op een rij gezet. Van de bepaling of er überhaupt sprake is van een dienstbetrekking voor een nieuwe arbeidskracht tot het afmelden van een vertrekkende werknemer bij diverse instanties. Doe er uw voordeel mee!