6. Wat kan de werkgever nog meer doen?
Een voorschot of een lening is niet altijd een geschikt middel om de schulden van de werknemer op te lossen. Er zijn gelukkig andere (minder risicovolle) manieren om werknemers met financiële problemen te ondersteunen. Zeker gezien de huidige economische situatie én de gevolgen van werknemers met financiële problemen voor uw onderneming, doet u er verstandig aan om hier iets mee te doen.
Wijzer in geldzaken
budgetcoach
gemeente
Dat werknemers door de hoge inflatie meer moeite hebben met rondkomen, valt ook salarisprofessionals op. Ondanks dat werkgevers nu meer doen bij geldzorgen, is er onder de professionals behoefte aan meer hulp en kennis. Dat blijkt uit een onderzoek van Wijzer in geldzaken, een platform dat – op initiatief van het ministerie van Financiën – de financiële fitheid van Nederland wil bevorderen. Een derde van de ondervraagden gaf aan dat zij actief beleid voeren om werknemers met financiële problemen te helpen. Bij 12% is het beleid niet alleen gericht op bestaande geldproblemen, maar ook op de preventie van schulden. De meest voorkomende vormen van hulp die ondernemingen aanbieden, zijn:
- een (externe) budgetcoach;
- meer uren werken;
- doorverwijzen naar de gemeente;
- zelf meekijken naar de financiële situatie en tips geven.
beginnende schulden
Zoals in hoofdstuk 2 al is aangegeven, is het verstandig om maatregelen te treffen voor werknemers met schulden, ook al is uw onderneming dat niet verplicht. Als u een rol wilt spelen bij de schuldhulpverlening voor werknemers, moet u bepalen hoe ver u wilt gaan met uw hulp en wanneer u het liever overlaat aan een externe partij (zie hoofdstuk 7). Het is zowel voor de werknemer als uw onderneming van groot belang dat eventuele (beginnende) schulden zo vroeg mogelijk gesignaleerd en aangepakt worden (zie paragraaf 2.3). Om werkgevers hierbij te ondersteunen, heeft Wijzer in geldzaken in 2017 de website Financieel Fitte Werknemers gelanceerd.
Op de website financieelfittewerknemers.nl vindt u onder meer tips en tools om geldzorgen bij werknemers te herkennen, bespreekbaar te maken en de werknemer naar de juiste instanties door te verwijzen.