U bent hier

2.3 Werven via social media

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: juni 2018

variatie

Potentiële werknemers bevinden zich steeds meer online. Wilt u een talentvolle werknemer strikken, dan moet u alles uit de kast halen, want zij zullen veel keuzemogelijkheden hebben. Dit vraagt om variatie in uw wervingsbeleid om uzelf te onderscheiden op de arbeidsmarkt van andere organisaties, die ook hard op zoek zijn naar talenten. Online kunt u dat verschil maken.

Kennis van de doelgroep mag dan niet ontbreken, want met een doelgerichte benadering komt u eerder uit op de best passende sollicitanten én u onderscheidt zich daarmee van andere organisaties.

2.3.1 Doel bepalen

social media

Voordat u social media inzet, moet u weten wat het doel is. Gaat het om directe werving of alleen employer branding? Of wilt u juist een talentenpool opbouwen? Vervolgens bepaalt u wie de doelgroep is, welke social media zij gebruiken en waarom, en wat de doelgroep verwacht van werkgevers op social media.

Aandachtspunten

tijd

Als u social media gaat inzetten, maak er dan voldoende tijd voor vrij en geef aandacht aan de volgende punten:

  • Zorg voor een dialoog, dus reageer op gebruikers in plaats van dat u alleen berichten zendt. Wees dus sociaal.
  • Herhaal geen boodschappen, zorg voor differentiatie.
  • Zorg voor een lange adem, want ad-hocberichten plaatsen heeft minder effect dan regelmatig berichten versturen.
  • Zorg voor draagvlak, want social media gebruiken voor uw organisatie moet intern geaccepteerd zijn.

Belangrijkste kanalen

De belangrijkste socialmediakanalen in Nederland voor het werven van personeel zijn LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en Google+.

platform

bedrijfspagina

Met hagel schieten, en op elk platform een bedrijfspagina opzetten, kan u interessante kandidaten opleveren, maar dat kost veel tijd en energie. Maak in ieder geval op de kanalen die door uw doelgroep worden gebruikt een bedrijfspagina.

Newcom Research & Consultancy voert elk jaar het Nationale Social Media Onderzoek uit. Daarin vindt u terug welke leeftijdsgroepen het meest actief zijn op welke socialmediakanalen.

2.3.2 LinkedIn

kennismaken

LinkedIn is een medium om een zakelijk netwerk op te bouwen, maar wordt ook gebruikt door werkzoekenden en werkgevers om zich te presenteren en kennis te maken. 4,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van LinkedIn.

Contact

vacature

groepen

Het medium biedt verschillende mogelijkheden om met sollicitanten in contact te komen:

  • Het plaatsen van een vacature. U kunt de advertentie gericht onder de aandacht brengen bij LinkedIngebruikers die onder uw doelgroep vallen.
  • Het gericht zoeken en benaderen van kandidaten. Niet elke vacaturedoelgroep is sterk vertegenwoordigd, dus u moet soms wel goed zoeken.
  • Informatie delen, bijvoorbeeld door blogs en video’s, eventueel via uw bedrijfs- en carrièrepagina.
  • Gebruikmaken van groepen. Op LinkedIn zijn er onder meer groepen voor vak- of sectorgenoten. U kunt er meepraten, om hulp vragen en kandidaten ‘scouten’. Ook zijn er groepen waar u vacatures voor een specifieke doelgroep kunt plaatsen.

Diensten

monitoren

Niet alle diensten van LinkedIn zijn gratis. Voor vacatureplaatsing, de uitgebreide zoekmachine en de carrièrepagina moet u betalen, net als op de meeste andere sites voor vacatures. Het systeem van LinkedIn kent een aantal handigheden. Zo levert het bij de plaatsing van een vacature alvast een lijst aan met potentiële matches. Daarnaast is alles te monitoren met statistieken, net als bij Google.

Een vacature op LinkedIn kunt u weer delen via andere social media. Zo maakt u verbinding tussen de verschillende kanalen. Het helpt als werknemers meedoen.

2.3.3 Facebook

Via Facebook kunt u minder gericht zoeken naar kandidaten, zoals bij LinkedIn, maar het is onmisbaar in de arbeidsmarktcommunicatie en daarmee een mooie aanvulling op LinkedIn. Te meer omdat ruim tien miljoen Nederlanders gebruikmaken van Facebook.

speciale pagina

Een ander voordeel is dat er meer mogelijk is met beeld op een zakelijke Facebookpagina. U kunt daar zelfs een speciale pagina voor vacatures aan toevoegen via Custom Tab.

Vacature plaatsen

event

Een vacature onder de aandacht brengen op Facebook kan verder op de volgende manieren:

  • Betaald adverteren. Op basis van voorkeuren, leeftijd en interesses maakt Facebook de advertentie zichtbaar voor relevante gebruikers, dus ook voor mogelijke kandidaten.
  • Vacature delen via privéprofielen. Schakel uw afdeling, collega’s en kennissen in om uw bericht met foto en een link naar de vacature te delen.
  • Organiseer een event. Is er bijvoorbeeld een open dag, dan kunnen gebruikers zich via een eventpagina aanmelden. Plaats berichten en kijk wie zich aanmelden.