U bent hier

Onderneming & Personeel
Strategisch arbeidsvoorwaardenbeleid8. Employee experience en arbeidsvoorwaarden8.4 Wat betekent dit voor de HR-professional?

8.4 Wat betekent dit voor de HR-professional?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: december 2020

marketing

Als employee experience draait om perceptie en niet om feitelijkheden, schuurt u met uw werk tegen het vakgebied marketing aan. En daar ligt nu precies de uitdaging voor u als HR-professional.

imago

Marketing is immers het vakgebied dat zich bezighoudt met het overbrengen van de waarde van een merk, product of dienst aan de markt. Maar marketing houdt zich ook bezig met het vergroten van de naamsbekendheid en een goed imago van de organisatie.

Het is belangrijk om als HR-professional te begrijpen wat er speelt bij (potentiële) werknemers en hoe u ze het beste kunt benaderen. Het is de kunst om (potentiële) werknemers op de juiste momenten te bereiken en dan op een effectieve manier hun aandacht te trekken.

8.4.1 Mond-tot-mondreclame

ervaringen delen

affiliate
marketing

social media marketing

De oudste – en volgens velen ook de beste – manier is mond-tot-mondreclame: werknemers die hun ervaringen delen met andere (potentiële) werknemers. Daarnaast is er een veelvoud aan manieren om als HR-professional actief marketing te bedrijven. Een aantal mogelijkheden die u kunt inzetten voor de employee experience zijn:

  • Publicaties: het publiceren in gangbare vakbladen over het arbeidsvoorwaardenbeleid van de organisatie (case study).
  • Online: het publiceren van het arbeidsvoorwaarden- en beloningsbeleid op de website van uw organisatie.
  • Affiliate marketing: het aanwijzen van mensen of partijen die als ambassadeurs van uw organisatie fungeren en actief het arbeidsvoorwaardenbeleid binnen en buiten uw organisatie promoten.
  • Social media marketing: het gebruik van social media om het eigen arbeidsvoorwaardenbeleid op het internet te promoten.

8.4.2 Meten is weten

SMART

Als HR-professional doet u er goed aan om ook te meten en te monitoren of het ingezette beleid effectief is. Door SMART te meten, krijgt u ook inzicht in wat wel en niet werkt en welke wijzigingen uw organisatie in de aanpak moet doorvoeren om toch succesvol te zijn.

Meten volgens de SMART-methode

Om iets SMART te meten, moeten alle doelen die u heeft gesteld, aan de SMART-criteria voldoen. De letters SMART staan voor:

  • Specifiek;
  • Meetbaar;
  • Acceptabel;
  • Realistisch;
  • Tijdgebonden.

Benchmark

passen bij werknemers

benchmark

peer group

ambassadeur

professional board

Naast het inzetten van gerichte marketing moet u er natuurlijk ook voor zorgen dat de arbeidsvoorwaarden daadwerkelijk in orde zijn en passen bij de werknemers en organisatie. Als het arbeidsvoorwaardenpakket niet marktconform is, wordt het voor u lastiger om voor een positieve employee experience te zorgen. Om de marktconformiteit vast te stellen, kunt u een benchmark laten uitvoeren. Zorg dat de benchmark uitgevoerd wordt binnen de sector waar uw organisatie actief is en dat de zogenoemde ‘peer group’ bestaat uit organisaties met dezelfde scope en omvang als uw eigen organisatie. In hoofdstuk 6 wordt daar uitgebreid bij stilgestaan.

Checklist voor de HR-professional

  • Ga in gesprek met (vertrekkende) werknemers en onderneem bij eventuele kritiek op het personeelsbeleid actie om voor verbeteringen te zorgen.
  • Zet ambassadeurs in om uw organisatie op de kaart te zetten.
  • Maak actief gebruik van social media om successen te vieren, zodat uw organisatie werkt aan haar imago onder (potentiële) werknemers.
  • Publiceer succesvolle case studies van uw eigen organisatie in relevante vakbladen.
  • Richt een ‘professional board’ op: een groep werknemers die als klankbord fungeert voor zowel de OR als de directie om het beleid te toetsen. Let op: een ‘professional board’ is geen vervanger van de OR. De OR heeft formele bevoegdheden zoals advies- en instemmingsrecht, een professional board niet.
  • Onderzoek om de drie jaar of de arbeidsvoorwaarden nog marktconform zijn (een benchmark is niet nodig als uw organisatie onder een cao valt).
  • Ontwikkel een tool om te toetsen of uw beleid en acties voor de employee experience werken. Leer hiervan en bouw hierop voort.