8.2 Hoe te werken aan employee experience?
organisatie-cultuur
U doet er goed aan om te starten met een nulmeting in de vorm van een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Centraal staan daarbij vragen rondom de organisatiecultuur, de betrokkenheid bij de organisatie, de beleidsvorming binnen de organisatie, de helderheid en haalbaarheid van afgesproken doelstellingen, de beleving van de werktijden en de arbeidsvoorwaarden, enzovoort.
tevredenheid
Op basis van de uitkomsten van het onderzoek kunt u een analyse maken. Zo komt u meer te weten over de tevredenheid van uw werknemers en kunnen de issues die aangepakt moeten worden, geadresseerd worden. Tegen de achtergrond van de employee experience is het daarbij essentieel dat u de werknemers hierbij betrekt en dat u de verbeterpunten die zij hebben aangegeven serieus neemt en aanpakt, voor zover dat mogelijk is.
Employee experience is een continu proces dat niet een eenmalig karakter heeft, maar voortdurend de aandacht nodig heeft. Het gericht sturen op betrokkenheid van werknemers is hierbij een voorwaarde.