U bent hier

Onderneming & Personeel
Strategisch arbeidsvoorwaardenbeleid6. De beloningsbenchmark6.4 Werknemers binnenhalen en behouden

6.4 Werknemers binnenhalen en behouden

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: december 2020

periodiek

Periodiek onderzoeken of het arbeidsvoorwaardenpakket van uw organisatie nog marktconform is, levert een positieve bijdrage aan het binnenhalen, binden en boeien van werknemers.

Het voert echter te ver om te stellen dat alleen een marktconform arbeidsvoorwaardenpakket het ongewenste vertrek van werknemers tegengaat.

6.4.1

Meer nodig dan geld

autonomie

Een aantrekkelijke set arbeidsvoorwaarden is weliswaar een basisvoorwaarde om werknemers überhaupt te binden aan en te boeien voor de organisatie, maar er spelen zoals gezegd veel meer zaken mee. Denk aan het geven van autonomie in het werk, een goede managementcultuur en een passend opleidings- en ontwikkelingsbeleid. Deze zaken dragen veel meer bij aan het blijvend interesseren van werknemers voor uw organisatie.

6.4.2 Passend bij de organisatie

afweging

Daarnaast is het belangrijk om altijd de afweging te maken of het marktconforme arbeidsvoorwaardenpakket wel past bij de ambities van uw organisatie. Sommige arbeidsvoorwaarden kunnen lijnrecht tegenover het gedachtegoed van een organisatie staan.

fietsplan

Heeft uw organisatie bijvoorbeeld verduurzaming hoog op de agenda staan, dan zal een leaseauto hier mogelijk niet bij passen, terwijl het aanbieden van deze arbeidsvoorwaarde wel marktconform kan zijn. Een uitgebreid fietsplan kan dan een betere keuze zijn.