U bent hier

Onderneming & Personeel
Strategisch arbeidsvoorwaardenbeleid6. De beloningsbenchmark6.1 Aanleidingen voor een benchmark

6.1 Aanleidingen voor een benchmark

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: december 2020

Voor het uitvoeren van een arbeidsvoorwaardenbenchmark kunnen er meerdere aanleidingen zijn, enerzijds reactief van aard, anderzijds proactief.

Proactieve benchmark

voorbereiding

Een proactieve benchmark voert u uit:

  • ter voorbereiding op onderhandelingen over het aanpassen van de arbeidsvoorwaarden;
  • om te anticiperen op organisatieveranderingen; of
  • als periodieke toets om te kijken hoe marktconform het arbeidsvoorwaardenpakket nog is.

Reactieve benchmark

uitstroom van werknemers

U voert een reactieve benchmark uit als:

  • uw organisatie geconfronteerd wordt met een ongewenst hoog niveau van uitstroom van werknemers omdat het arbeidsvoorwaardenpakket niet meer marktconform is;
  • wervingsprocedures steeds vaker stuklopen op het aangeboden arbeidsvoorwaardenpakket.

Transferbonus

financiële prikkel

transferbonus

In sommige gevallen houden andere organisaties uw werknemers een spreekwoordelijke ‘worst’ voor om ze zo te verleiden om over te stappen. Zo’n financiële prikkel heeft meer het karakter van een ‘transferbonus’. Wees gewaarschuwd: een aanzienlijk deel van de werknemers blijkt daar ontvankelijk voor. Of ze met zo’n transferbonus ook gelukkig worden in hun nieuwe baan, is natuurlijk een heel ander verhaal. Dan gaan de eerdergenoemde wens tot autonomie en opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden weer op.

We spreken van een proactieve benchmark als een organisatie zonder directe (negatieve) aanleiding periodiek wil toetsen of haar arbeidsvoorwaardenpakket nog marktconform is. Met andere woorden: om te kijken of haar arbeidsvoorwaarden nog ‘goed in de markt’ liggen.