1.1 Strategie
beloningsbeleid
organisatiestrategie
Het beloningsbeleid – of het beleid voor arbeidsvoorwaarden in bredere zin – vormt een belangrijke pijler binnen het HR-beleid. Het is een doorvertaling van de HR-strategie. De organisatiestrategie is echter de sturende factor als het gaat om de invulling van het arbeidsvoorwaardenpakket.
Daarbij gaat het om vragen als:
- Wat voor type organisatie willen we zijn?
- Welke producten en/of diensten produceren of leveren we?
- Is er concurrentie en concurreren we vooral op prijs of hebben we een sterk onderscheidend product of dienst?
invulling
De antwoorden op deze vragen bepalen wat voor type werknemers uw organisatie nodig heeft en hoe u invulling kunt geven aan het arbeidsvoorwaardenpakket.
Ter illustratie: organisaties die sterk concurreren op prijs zetten de knip op loonkosten, terwijl de organisaties met een luxe of sterk onderscheidend product juist de beste mensen uit de markt aan zich wil binden, wat met een sober arbeidsvoorwaardenpakket moeilijk te realiseren is.