U bent hier

Onderneming & Personeel
Personeelstekort tegengaan7. Van verzuim tot duurzame inzetbaarheid en amplitie7.2 Risico’s onder de loep

7.2 Risico’s onder de loep

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: januari 2023

RI&E

Om grip te krijgen op het verzuim binnen uw organisatie, moet u de arbeidsrisico’s in kaart brengen en de arbeidsomstandigheden op orde brengen. Stel uzelf de volgende vragen en onderneem op basis van uw antwoorden actie:

  • Is de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) van uw organisatie actueel?
  • Zijn de maatregelen van het plan van aanpak in de RI&E conform schema in uitvoering?
  • Zijn de werknemers (bij)geschoold voor hun werk?
  • Gaat het management goed om met eventuele spanningen tussen afdelingen en mensen?

verzuimbeleid

Verder is het belangrijk dat de interne werkwijzen duidelijk zijn en navolging krijgen. Dat geldt vooral voor het verzuimbeleid: bespreek dit tijdens het werkoverleg met de arboprofessionals en de medezeggenschap.