U bent hier

Onderneming & Personeel
Personeelstekort tegengaan4. Kandidaten vinden4.2 Referral recruitment

4.2 Referral recruitment

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: januari 2023

netwerk

Bij ‘referral recruitment’ – ook wel via-via-werving genoemd – vraagt u uw werknemers om een vacature in hun netwerk te verspreiden. Dit kan een heel effectief middel zijn, omdat uw werknemers zich in de juiste kringen begeven en zij doorgaans alleen iemand zullen aandragen waarin ze vertrouwen hebben en die een goede collega kan zijn. Ze kunnen daarvoor hun vrienden- en kennissenkring aanboren, hun familie, sportclub, oud-collega’s of alumni van hun studie.

Er kunnen zelfs kandidaten op gesprek komen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. Ze zijn misschien aan het rondkijken, maar uw werknemer die enthousiast over de vacature in zijn organisatie vertelt, kan ze net dat duwtje geven om te reageren op de functie.

Win-winsituatie

aanspreekpunt

Er kleven meer voordelen aan referral recruitment. Zo voelen werknemers die een nieuwe collega binnenhalen zich meestal extra verbonden met de organisatie omdat er iets met hun voorstellen wordt gedaan. De kandidaat zelf ervaart de sollicitatieprocedure als persoonlijker en voelt zich meer op zijn gemak omdat hij al een aanspreekpunt heeft. Grote kans dat deze werknemers gemiddeld langer in dienst blijven. Dat scheelt uw organisatie weer toekomstige werving-en-selectiekosten, inwerkkosten en productiviteitsverlies. Een aanbrengbonus aan degene die de juiste kandidaat voorstelt, zorgt voor een win-winsituatie voor alle betrokkenen.

Belang

concreet

Als u referral recruitment gaat inzetten, moeten de werknemers daar van op de hoogte worden gebracht. U kunt over het beleid communiceren in nieuwsbrieven, het personeelsblad, memo’s, op intranet of tijdens vergaderingen. Wees concreet over het belang van referral recruitment: zo’n openstaande vacature zorgt voor extra werk voor de huidige werknemers en kan groei belemmeren. Verder worden klanten niet of slecht geholpen en kost het de organisatie geld.

Voor- en nadelen van referral recruitment

kwaliteit

De voordelen:

  • Het kan uw organisatie veel kosten besparen.
  • Vacatures worden sneller ingevuld.
  • Mogelijk betere kwaliteit van de kandidaten.
  • Werknemers die zijn aangenomen via referral recruitment blijven gemiddeld langer bij de organisatie.
  • Het verhoogt de betrokkenheid van werknemers.

groepsvorming

De nadelen:

  • Het zorgt mogelijk voor minder diversiteit.
  • Als de aanbrengbonus niet goed is doordacht, kan dat zorgen voor ontevredenheid onder werknemers.
  • Werknemers kunnen het als een extra taak ervaren.
  • Er kan ongewenste groepsvorming ontstaan, omdat werknemers ook buiten werktijd met elkaar omgaan.

Up-to-date

up-to-date

Zorg dat de uitgangspunten en voorwaarden voor het aanbrengen van een nieuwe collega centraal te vinden zijn, zowel online als offline. Vermeld op deze plek ook de openstaande vacatures. Het spreekt voor zich dat het vacatureaanbod up-to-date moet zijn. Maak duidelijk wat een vacature inhoudt en welke eisen er bij de functie horen. Licht duidelijk toe hoe werknemers een eventuele kandidaat kunnen voordragen. Het moet ook helder zijn welke aanbrengbonus mogelijk is en onder welke voorwaarden die wordt uitgekeerd.

Verloop

communiceren

nazorg

Komt er via referral een kandidaat binnen, dan moet u blijven communiceren over het verloop van de sollicitatieprocedure. Zo houdt u werknemers betrokken en krijgen ze niet het gevoel dat hun moeite voor niks is geweest. Deel successen, vertel hoe ver een getipte kandidaat is gekomen en meld wat er beter kan. Daar hoort ook bij dat u uitlegt waarom een kandidaat is afgewezen, als nazorg voor uw werknemer.

Aanbrengbonus

evaluatie

Een werknemerstip belonen kan op verschillende momenten en in verschillende vormen. Wees niet te zuinig. Een bonus van € 250 waar ook nog belasting over moet worden betaald, is best karig. Zeker als u het afzet tegen de kosten die u bespaart op het inzetten van bijvoorbeeld werving-en-selectiebureaus. U kunt werknemers die alleen een cv van een geschikte kandidaat aanleveren trouwens ook al met iets kleins belonen, zoals een fles wijn of een bos bloemen. Ook de ‘normale’ beloning hoeft geen geld te zijn; vraag werknemers wat ze motiveert! Om te bepalen of de beloning en het referralbeleid werkt, zijn periodieke evaluaties aan te raden.