U bent hier

Onderneming & Personeel
Personeelstekort tegengaan4. Kandidaten vinden4.1 Verschillende wervingskanalen

4.1 Verschillende wervingskanalen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: januari 2023

intern

raadplegen

Goede werving begint in principe intern. Immers, als een werknemer kan doorstromen, houdt u hem gemotiveerd. Bovendien bevestigt u aan andere werknemers dat doorgroeien mogelijk is. Als u daarnaast een database opbouwt met gegevens van interessante, afgewezen sollicitanten, kunt u deze raadplegen voor een nieuwe vacature. U moet wel toestemming hebben voor de gegevensopslag. Zet u de vacature extern uit, plaats deze dan in ieder geval op uw site. Die biedt als uithangbord ook kansen om uw werkgeversmerk te verstevigen door foto’s en video’s van festiviteiten, de werkplek, of maatschappelijke bijdragen te plaatsen. Geef ook ruimte aan werknemerservaringen en carrièrekansen.

Vraag werknemers – met een aanbrengbonus in het vooruitzicht – om de vacature uit te zetten. Ze begeven zich mogelijk in dezelfde kringen als uw doelgroep (zie paragraaf 4.2). Benut verder uw eigen netwerk en vergroot deze via evenementen en social media.

Social media

potentieel

Op social media kunt u gericht adverteren en via bepaalde groepen of pagina’s in contact komen met potentiële kandidaten. Houd in de gaten dat u uw imago niet te grabbel gooit; sommige mensen vinden benadering via social media hinderlijk. Naast sociale netwerken, zoals LinkedIn, hebben veel vacature- en recruitmentsites een database waarin u (tegen betaling) naar kandidaten kunt zoeken. Zoek daarnaast zelf naar kandidaten via Google. Let wel op dat u niet in de vijver van een ingehuurd bureau vist.

Nichevacaturesites – bijvoorbeeld voor IT-functies – zijn mogelijk effectiever dan generieke sites met veel bezoekers. Overweeg ook te adverteren op andere websites waar de doelgroep komt, zoals een site met IT-nieuws.

Vakblad

buitenland

scholing

Naast de interne werving en de werving via vacaturesites en social media zijn er nog allerlei andere opties denkbaar:

  • Vacatureplaatsing in vakbladen maakt het makkelijk een grote groep vakspecialisten te bereiken.
  • Sommige werknemers zult u simpelweg niet in Nederland vinden, terwijl ze in het buitenland mogelijk openstaan voor een vertrek (zie paragraaf 4.3).
  • Voor lastige vacatures kunt u een specialistisch bureau in de arm nemen, omdat uw eigen zoektocht vaak nog duurder is. Let goed op welke partij u kiest; de recruitmentbranche bestaat uit veel varianten, ook qua prijs.
  • Bied opleidingskansen. Opleiden kost tijd, maar kan veel opleveren. Denk aan interne scholing, stages, leerwerkplaatsen en traineeships. Onderhoud ook contact met opleidingsinstituten (en hun talentvolle studenten).
  • Bij een faillissement of fusie van andere organisaties kunnen interessante werknemers beschikbaar komen.
  • Benader de doelgroep anders door met de afdeling marketing en communicatie opvallende acties te bedenken:
    • Verspreid filmpjes via YouTube.
    • Geef gerichte colleges of workshops en neem deel aan vak- en studie-evenementen, beurzen of zelfs festivals.
    • Voeg een wervingstekst bij (de verpakking van) uw bedrijfsproduct als u zo de doelgroep bereikt.
    • Schrijf blogs, persberichten of bepaald drukwerk.