8. Personeelsadministratie buiten de deur
Alle informatie zelf bijhouden en invoeren in de personeelsadministratie kan lastig en behoorlijk tijdrovend zijn, zeker bij een grote organisatie. Het uitbesteden van (een deel van) de administratie is dan het overwegen waard. Dat geldt ook voor routineklussen of als er intern te weinig gespecialiseerde kennis is voor bepaalde taken.
niet over één nacht ijs gaan
Overweegt uw organisatie om (een deel van) de administratie aan een externe partij toe te vertrouwen, ga dan niet over één nacht ijs. Vooral in de aanvangfase kan het uitbesteden van (een deel van) de personeelsadministratie een hoop extra rompslomp opleveren, in plaats van dat u er tijd door bespaart.
Ook als u voor uitbesteding van (een deel van) de personeelsadministratie kiest, is het altijd uw organisatie die verantwoordelijk is voor eventuele gemaakte fouten. Denk daarom twee keer na voor u met een derde partij in zee gaat en zorg dat u duidelijke afspraken maakt!
Stappenplan
goede voorbereiding
voor- en nadelen
Het uitbesteden van de personeelsadministratie gaat niet van de ene op de andere dag. Een goede voorbereiding is cruciaal. Houd hierbij het volgende stappenplan aan:
Hierna komen deze stappen uitgebreider aan bod.