U bent hier

Onderneming & Personeel
Conflicten aanpakken en oplossen2. Stijlen, fasen en belangen2.1 Vijf conflictstijlen

2.1 Vijf conflictstijlen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

copingstrategie

Het verloop van een conflict wordt mede bepaald door de conflictstijlen van de betrokken partijen. Zijn het vechtersbazen of angsthazen? Ieder individu heeft zijn eigen conflictstijl. Onder andere ervaringen uit het verleden en de zogenoemde copingstrategie – de manier waarop iemand gewend is om met problemen om te gaan – bepalen dit.

Zich bewust zijn van de eigen conflictstijl en het herkennen van de conflictstijl van een ander, zorgt voor meer flexibiliteit. Het vergroot de kans dat het conflict kan worden opgelost.

Van forceren tot de mantel der liefde

zin doordrukken

sussen

gulden middenweg

Er zijn vijf verschillende conflictstijlen:

  • Forceren en afdwingen: bij deze stijl wil iemand zijn eigen zin doordrukken. Hij is met name gericht op het eigen belang en het resultaat.
  • Het conflict toedekken met de mantel der liefde: iemand wil het conflict graag sussen en geeft om die reden de ander snel gelijk.
  • Het conflict vermijden: één van de partijen loopt weg van het conflict.
  • Samenwerken en probleemoplossend te werk gaan: iemand gaat op zoek naar de win-winsituatie. Resultaat én de goede relatie zijn hierbij allebei van belang.
  • Compromissen sluiten: er wordt gezocht naar de gulden middenweg.
  • Samen oplossen

    Met de conflictstijl ‘Samenwerken en probleemoplossend te werk gaan’ komt men in de conflictoplossing meestal het verst. Het conflict wordt namelijk door beide partijen ‘onderzocht’ en op basis van ieders belangen zoekt men samen naar de beste oplossing.

    De stijl die uw eigen ‘voorkeur’ heeft, is niet de enige die u kunt inzetten. Als u zich bewust bent van uw conflictstijl, kunt u er ook bewust voor kiezen een andere stijl te gebruiken die effectiever is bij het oplossen van een conflict.