U bent hier

2. Stijlen, fasen en belangen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

In een zakelijke omgeving is een ferme stellingname af en toe nodig. Dit kan mogelijk wel leiden tot een conflict. Kennis van de verschillende conflictstijlen én -fasen, plus de belangen die hierbij spelen, helpen om tot een oplossing te komen. Communicatie is hierbij een zeer belangrijk instrument.

lijnrecht

dichterbij

Het is goed mogelijk dat een medewerker lijnrecht tegenover u, een collega of de werkgever komt te staan. Bijvoorbeeld omdat hij ervan overtuigd is dat bepaalde maatregelen niet de juiste zijn. Een conflict ligt dan op de loer. Kennis van de verschillende conflictstijlen en hoe deze per fase kunnen verschillen, zorgt ervoor dat gedrag hierop aan te passen is. Dat brengt een oplossing alweer een stuk dichterbij.

Het verloop van een conflict wordt mede bepaald door de conflictstijlen van de betrokken partijen. Zijn het vechtersbazen of angsthazen? Ieder individu heeft zijn eigen conflictstijl. Onder andere ervaringen uit het verleden en de zogenoemde copingstrategie – de manier waarop iemand gewend is om met problemen om te gaan – bepalen dit. Zich bewust...
Een conflict is een dynamisch proces. Het kan klein starten, behoorlijk escaleren, en alles daartussen. Vaak zijn de betrokken partijen niet continu met elkaar in conflict, maar sluimert het conflict langere tijd op de achtergrond. Verschillende situaties die zich voordoen tijdens die periode beïnvloeden de conflictsituatie. De dynamiek van het...
Om zicht te krijgen op de omvang van een conflict en de mogelijke oplossingsrichtingen, helpt het om het conflict te analyseren. Ieder conflict vraagt om een andere oplossing. Als er sprake is van een intrapersoonlijk conflict – waarbij iemand een intern conflict heeft, bijvoorbeeld omdat hij binnen de organisatie twee petten draagt – is mediation...
Voor een goede samenwerking zijn gedeelde doelen belangrijk. Alle betrokken partijen moeten het gevoel hebben dat ze ‘aan hun trekken komen’. Het is goed om u te realiseren dat bij conflicten meestal ook (één of meerdere) belangen spelen. En de belangen van twee partijen die in conflict zijn, komen zeker niet altijd overeen. Daarnaast zijn ze ook...
Miscommunicatie, veroorzaakt door ruis in de communicatie, speelt een grote rol bij het ontstaan van conflicten. De zender codeert zijn boodschap en de ontvanger decodeert deze. In dit proces kunnen allerlei misverstanden ontstaan (zie rendement.nl/managementtools). De context waarin iets plaatsvindt, plus de eigen ervaring van mensen, speelt een...