8.5 Waarom wel en waarom niet?
Welke vorm van arbodienstverlening u ook kiest en bij wie u ook inkoopt, er zijn altijd voordelen en nadelen aan uw keuze. Kiest u voor inkoop van alle (verplichte) taken bij een klassieke arbodienst, dan bent u verzekerd van alle benodigde deskundigheid. Daarbij kunt u de dienstverlening vaak koppelen aan een verzekering en kunt u een groot deel van het administratieve werk uit handen geven. Maar een arbodienst is vaak een grote organisatie met de daarbij horende overheadkosten en daardoor duur. Bent u aangewezen op de vangnetregeling, dan heeft u verder geen keuze. In dat geval moet u voor een arbodienst kiezen.
Doorgaans goedkoper
flexibel
Is de maatwerkregeling wel mogelijk, dan kan u met het contracteren van een zelfstandige arbodienstverlener goedkoper uitkomen. Zo’n zelfstandige is vaak zeer flexibel, waardoor u kunt rekenen op maatwerk. Nadeel is dat u maar één specifieke deskundigheid tot uw beschikking heeft en u dus vaak met meerdere partijen zaken moet doen.
Optimaal
Kortom, er is geen blauwdruk voor de optimale keuze. Het is daarom verstandig contact op te nemen met uw brancheorganisatie. U kunt vaststellen welke oplossingen uw collega’s hebben gekozen. Soms zijn er ook branchecontracten, waarbij u zich met korting kunt aansluiten.
Interne arbodienstverlening
certificering
Laat u de arbotaken intern verrichten? Dat kan voordelig lijken, maar het betekent vaak dat uw organisatie extra (dure) mensen op de loonlijst moet zetten en rekening moet houden met voortdurende beschikbaarheid. Bovendien heeft u meestal maar één deskundigheid in uw organisatie. Daarnaast kost het instandhouden van de certificering van die deskundige(n) tijd en geld. Vaak zal het uitbesteden van de arbozorg de voorkeur hebben. Dat is misschien goedkoper als u er weinig gebruik van maakt, maar de kosten lopen fors op als er een keer wel arboproblemen ontstaan. Kortom: kies en bepaal wat bij uw organisatie past.