8.1 Verschillende opties
De maatwerkregeling biedt een organisatie drie opties:
- alle arbodienstverlening intern regelen;
- één of meer diensten inkopen, de rest intern regelen;
- alle arbodienstverlening extern inkopen, bij één of meer aanbieders.
één voorwaarde
Afhankelijk van de omstandigheden binnen uw organisatie kunt u voor één van deze mogelijkheden kiezen. Daar is nog wel één voorwaarde aan verbonden: een werkgever moet eerst onderzoeken of er intern deskundigheid aanwezig is voor het toetsen van de RI&E. In de praktijk geldt dit alleen voor grote organisaties.
U mag zelf een werknemer opleiden, zodat hij arbotaken kan vervullen. Deze medewerker moet dan wel over een certificaat beschikken.
Samen met de preventiemedewerker
verplicht intern
opstellen van RI&E
Een werkgever krijgt van de Arbowet veel vrijheid om arbodienstverlening in te kopen. Eén dienst moet hij echter verplicht intern proberen in te vullen: de preventiemedewerker. Iedere organisatie vanaf 25 werknemers moet beschikken over een speciaal aangewezen preventiemedewerker. Dat is een medewerker uit de organisatie met een extra taak: het signaleren van knelpunten in de arbeidsomstandigheden en het adviseren van werkgever en OR over gezondheid en veiligheid. Daarnaast assisteert de preventiemedewerker de werkgever bij het opstellen van de RI&E. De RI&E bepaalt ook aan welke eisen de preventiemedewerker moet voldoen. Zijn er specifieke risico’s in de organisatie, zoals geluid, fysieke belasting of gevaarlijke stoffen, dan moet de preventiemedewerker daarin deskundig zijn. Een organisatie met minder dan 25 werknemers moet ook een preventiemedewerker hebben, maar dan mag de werkgever deze taak ook zelf op zich nemen. Bij grotere organisaties mag dit niet.