7.4 Waarop selecteert u?
U zoekt een arbodienst die bij u past. Hoe komt u erachter welke dienstverlener het beste aansluit bij uw specifieke organisatie, uw wensen en uw knelpunten? De volgende aandachtspunten brengen u in ieder geval een heel eind op de goede weg.
7.4.1 Ervaring in uw branche
ervaring in uw branche
Ten eerste moet u zich afvragen of de arbodienst voldoende kennis over en ervaring binnen uw branche heeft. Hebben ze bijvoorbeeld minimaal twee andere klanten in uw branche? Kijk ook naar de ervaring van de arbodeskundigen met wie u te maken gaat krijgen. Hebben zij in hun huidige of vorige werkkring ervaring opgedaan in uw branche of sector? Stem uw keuze ook af op de specifieke deskundigen die de arbodienst heeft en wat zij kunnen betekenen voor de kenmerkende arbozaken in uw organisatie?
7.4.2 Kijk op het vak
onterecht verzuim
Het is handig en soms zelfs nodig dat de visie van uw organisatie als het gaat om verzuimbegeleiding en verzuimpreventie aansluit bij die van de arbodienst. Stel daarom bijvoorbeeld de volgende vragen.
- Hebben ze alleen oog voor de cijfers of ook voor de mensen erachter?
- Vraag wat de dienst doet voor risicogroepen of werknemers zonder (volledig) dienstverband?
- Hoe gaat de dienst om met vermoedens van onterecht verzuim?
- Wat is de visie van de arbodienst op het inzetten van verschillende deskundigen?
Check zeker hoe ze de privacy van werknemers waarborgen en de privacyregels naleven. Het is belangrijk om de privacyregels nauw na te leven.
7.4.3 Werkwijze en organisatie
Op de derde plaats moet u de organisatie en werkwijze van de arbodienst onder de loep nemen. Het belangrijkste hierbij is na te gaan of de arbodienst wel gecertificeerd is. Kijk verder naar de achtergrond en het opleidingsniveau van de arbodeskundigen. Overleggen de verschillende deskundigen samen over hun bevindingen binnen uw organisatie?
Bedrijfsarts is spin in het web
Omdat u waarschijnlijk het meeste met de bedrijfsarts te maken krijgt, is het verstandig hierover meer informatie in te winnen. De werkgever en werknemers hebben er belang bij dat dit zoveel mogelijk dezelfde arts is. Is die mogelijkheid er? Hoeveel bedrijven bedient een bedrijfsarts van de arbodienst en heeft de bedrijfsarts wel voldoende tijd voor uw organisatie? En ga na hoe de arbodienst overleg voert met UWV.
7.4.4 Informatie analyseren
Ten vierde: kan de dienst u helpen bij uw verzuimbeleid? Kan de arbodienst bijvoorbeeld informatie verschaffen over verzuimcijfers? Kan de arbodienst deze informatie op een voor uw organisatie zinvolle manier analyseren? Vraag eens om een voorbeeld.
7.4.5 Werknemersvriendelijkheid
bereikbaarheid
Stel u op de hoogte van de bereikbaarheid van de arbodienst, zowel telefonisch als bij een consult. Is de arbodienst voldoende bereikbaar voor werknemers? Welke mogelijkheden heeft de arbodienst voor consulten op verzoek van een werknemer? Hoe gaat de arbodienst om met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging?
7.4.6 Commerciële eisen
tarieven
Tot slot natuurlijk de kosten. Ga na welke diensten u nodig heeft en welke niet. Wat zijn de tarieven voor de inzet van arbodeskundigen en andere dienstverlening? Probeer eens of de arbodienst akkoord gaat met een prestatiebeloning? Wat zijn de looptijd en de opzegtermijn van het contract? Brengt de arbeidsdienst reistijd en telefonisch contact in rekening?