U bent hier

7.1 Eerst kijken, dan pas kopen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: december 2017

eigen ­behoeften

Natuurlijk heeft u een gecertificeerde arbodienstverlener nodig voor de wettelijk verplichte taken (zie ook hoofdstuk­­ 1). Maar u kunt nog veel meer taken bij een arbodienst inkopen. Voor u een goede afweging kunt maken over welke arbodienst u gaat inhuren, is het verstandig te onderzoeken wat de specifieke omstandigheden van en risico’s binnen uw organisatie zijn. Heeft uw organisatie te kampen met veel of langdurig verzuim? Kies dan voor een arbodienst die gespecialiseerd is in verzuimbegeleiding en re-integratie. Gebruikt uw organisatie veel risicovolle productiemethodes of werken de werknemers vaak met gevaarlijke stoffen? Dan is een arbodienst waar de bedrijfsveiligheid de kerndiscipline is een verstandige keuze.

WIA

open ­spreekuur

Breng dus altijd eerst uw eigen behoeften in kaart voordat u een keuze voor een arbodienst maakt. De volgende vragen helpen u scherp te krijgen wat precies uw behoefte is bij het inhuren van een arbodienst:

  • Kiest uw organisatie voor de minimale vangnetregeling of voor maatwerk?
  • Wat is uw visie als het gaat om:
    • arbeidsomstandighedenbeleid;
    • preventie;
    • verzuim en re-integratie?
  • Zijn er brancheafspraken op dit terrein?
  • Wat zijn de specifieke omstandigheden en risico’s in uw organisatie?
  • Wat wilt u zelf doen en wat wilt u uitbesteden?
  • Hoe ziet uw organisatie de rol van de arbodienst:
    • op het terrein van preventie?
    • op het terrein van het verzuimbeleid?
    • bij het realiseren van de doelstellingen van uw organisatie op het gebied van arbo- en verzuimbeleid?
  • Hoe ziet u de rol van de arbodienst als het gaat om:
    • kennis van de WIA en andere wet- en regelgeving?
    • het signaleren van trends en beleidsmatige aandachtspunten?
    • het inzetten van verschillende arboprofessionals?
  • Hoe ziet uw organisatie de rol van de bedrijfsarts:
    • bij het in kaart brengen van de verschillende oorzaken van verzuim?
    • bij het in kaart brengen van wat een zieke werknemer nog wel kan?
    • bij het aanspreken op het gedrag van zowel leidinggevende als verzuimende werknemer?
    • bij ondersteuning in de uitvoering van het verzuimbeleid?
    • tijdens het re-integratieproces?
    • bij een spreekuur binnen de organisatie of daarbuiten?
    • bij een adviesvraag van een direct leidinggevende met betrekking tot een (dreigend) zieke werknemer?
    • bij een adviesvraag van een niet-zieke of zieke werknemer?
    • bij het voeren van voortgangsgesprekken bij langdurig verzuimende werknemers?
    • bij het opstellen van een probleemanalyse bij langdurig verzuim?
    • bij het opstellen van de RI&E?
    • bij een open spreekuur?
    • bij het Preventief medisch onderzoek (PMO)?
    • bij de aanstellingskeuringen?

Bedrijfsarts onmisbaar

cultuur

groot ­afbreukrisico

De bedrijfsarts is veruit de belangrijkste schakel in uw contacten met de arbodienstverlening. Iedere bedrijfsarts heeft zo zijn eigen benadering. Deze moet wel overeenkomen met uw wensen en de cultuur van uw bedrijf. Onafhankelijk van de wijze waarop de arbodienstverlening is vormgegeven in uw organisatie, blijft de rol van de bedrijfsarts onderwerp van zorg en kent een groot afbreukrisico. Hij heeft in belangrijke mate invloed op de wijze waarop uw organisatie met verzuim omgaat.