U bent hier

5.5 Preventie centraal

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: december 2017

meer inspraak

Het nieuwe open spreekuur komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het is een onderdeel van een serie maatregelen waardoor werkgevers, werknemers en arbodienstverleners beter moeten samenwerken. Ook is het de bedoeling dat werknemers zelf meer inspraak krijgen op het gebied van hun gezondheid en duurzame inzetbaarheid. Dat heeft gevolgen voor de samenwerking met de arbodienst en de bedrijfsarts:

  • dat werknemers vrije toegang hebben tot de bedrijfsarts, ook als ze nog niet ziek zijn;
  • dat de bedrijfsarts toegang heeft tot alle werkplekken.

De wetgever wil stimuleren dat werknemers sneller op een bedrijfsarts afstappen, zodat beroepsziekten eerder worden gesignaleerd.

Rol voor werknemers

periodiek ­overleg

De werknemers moeten zich bewuster zijn van hun eigen gezondheid en hun verantwoordelijkheid daarbij. Daarom moet de manier van samenwerken tussen de OR en preventiemedewerker met de bedrijfsarts nu vastgelegd worden in het contract met de arbodienstverlener, bijvoorbeeld een periodiek overleg. De werkgever moet in het contract met de arbodienstverlener vermelden hoe dit overleg is geregeld. In het contract staat dus ook dat de OR en preventiemedewerker met de bedrijfsarts kunnen overleggen zonder inmenging van de werkgever.

Door het rechtstreekse contact, zonder tussenkomst van de werkgever, kunnen de leden van de OR, de preventiemedewerker en de bedrijfsarts met elkaar overleggen. Hoe dit is geregeld staat in het basiscontract.

Verantwoordelijkheid bedrijfsarts

second opinion

Daarnaast regelt de gewijzigde Arbowet dat de bedrijfsarts meer aandacht moet besteden aan preventie van beroepsziekten en dat werknemers om een second opinion kunnen vragen of een klacht kunnen indienen. Het is de bedoeling dat:

  • de bedrijfsarts beroepsziekten opspoort, meldt en daarnaast advies geeft over preventie;
  • werknemers het recht hebben om een second opinion aan te vragen bij een tweede onafhankelijke bedrijfsarts;
  • de bedrijfsarts een klachtenprocedure heeft die vermeldt waar werknemers een klacht over de bedrijfsarts of arbodienst kunnen indienen.

Check of uw bedrijfsarts of arbodienst dit naleeft, het moet onderdeel zijn van het basiscontract. De arbodienst zal dit in de standaardprijs verwerken.