5.3 Beperkte bemoeienis
Voor u als arboprofessional is op het terrein van het spreekuur van de bedrijfsarts in eerste instantie één belangrijke taak weggelegd: informatie geven aan de werknemers over de mogelijkheid van vrije toegang tot de bedrijfsarts. Ligt deze taak bij de hr-manager, dan kunt u in overleg de voorlichting verzorgen.
beroepsziekten aanpakken
Er zijn ook nog andere taken die daaruit kunnen voortvloeien. De vernieuwde Arbowet regelt namelijk nadrukkelijk nog een aantal andere verplichtingen: de bedrijfsarts moet meer aandacht besteden aan het signaleren, onderzoeken en aanpakken van beroepsziekten. Daarvoor kan hij contact met u opnemen.
5.3.1 Proactief informeren
informeer werknemers
Veel werknemers weten niet dat ze altijd bij de bedrijfsarts terecht kunnen, ook als ze (nog) niet ziek zijn of als de werkgever hen niet verplicht om te gaan. Gezien het preventieve effect van een consult bij de bedrijfsarts is het belangrijk dat u de werknemers informeert over deze mogelijkheid. Neem het onderwerp bijvoorbeeld op in een jaarlijkse informatieve bijeenkomst over gezondheid op de werkvloer, stuur een mailing rond en neem de regeling op in het personeels- of verzuimreglement.
De bedrijfsarts heeft zelf ook vrije toegang tot de werkvloer en kan daarbij werknemers spreken. Zie dat niet als een bedreiging, maar nodig de bedrijfsarts juist uit dat te doen. Het maakt het contact tussen de werknemer en de bedrijfsarts laagdrempeliger.
5.3.2 Afspraak maken
rechtstreeks contact
De werknemer kan uiteraard rechtstreeks contact opnemen met de arbodienst en een afspraak maken met de bedrijfsarts. Daar hoeft u of de werkgever niet tussen te zitten.
vrij toegankelijk
In het verleden werden die werknemers nog weleens teruggestuurd door de arbodienst, toen was het heel gebruikelijk dat alleen de werkgever of een speciaal aangewezen werknemer afspraken kon maken. Dat wordt nu voorkomen doordat het open spreekuur vrij toegankelijk moet zijn voor werknemers. De werkgever mag de werknemer dus niet verbieden om de bedrijfsarts te bezoeken en moet hem helpen hiervan gebruik te maken.
Voorheen kon het voorkomen dat een leidinggevende van een werknemer de enige was die een afspraak met de bedrijfsarts mocht maken. Dat zorgde voor een ongezonde situatie, daardoor werd er een drempel opgeworpen om naar de bedrijfsarts te gaan.
5.3.3 Toch rechtstreeks contact
terugkoppeling
zwart op wit
anonieme rapportage
Na een gesprek tussen werknemer en bedrijfsarts krijgt u niet altijd een terugkoppeling. Zo’n consult is namelijk vertrouwelijk. Het kan wel voorkomen dat u een telefoontje ontvangt van de bedrijfsarts die het consult heeft afgenomen. Het doel hiervan kan meerdere redenen hebben:
- Polsen wat uw mening over de besproken problematiek is. Zeker als er sprake is van een arbeidsconflict, is hoor- en wederhoor noodzakelijk om tot een oplossing te komen. Om dit te doen, heeft de bedrijfsarts altijd toestemming van de werknemer nodig, zwart op wit.
- Verzoeken om maatregelen te nemen die ertoe bijdragen dat het door de werknemer aangekaarte probleem wordt opgelost. Dit kan allerlei verzoeken betreffen. Denk bijvoorbeeld aan een verzoek tot het aanpassen van de werkplek om dreigende arbeidsongeschiktheid te voorkomen of juist het invoeren van nieuwe veiligheidsvoorschriften bij het werken met een bepaalde gevaarlijke machine.
- Bij terugkerende klachten, zal de bedrijfsarts advies geven om preventieve maatregelen te nemen. Dit gebeurt aan de hand van een anonieme rapportage. Daaruit mag niet op te maken zijn welke werknemers de bedrijfsarts hebben bezocht.