8.4 Tips
tijdig
achterbancommunicatie
Regelmatig gaan OR-verkiezingen niet door, omdat er te weinig kandidaten zijn. Begin daarom tijdig met het werven van kandidaten. Een jaar van tevoren al beginnen met nadenken over OR-verkiezingen is verstandig. Sterker nog, achterbancommunicatie is belangrijk gedurende de gehele zittingstermijn. Zo weet uw achterban waar uw OR mee bezig is en welke invloed dit gehad heeft. Benut deze communicatiemomenten met uw achterban om te vragen wie zich kandidaat wil stellen in verkiezingstijd.
Betrek uw bestuurder bij de verkiezingscampagne. Als de bestuurder aangeeft dat het OR-lidmaatschap een mooie manier is om de organisatie van een andere kant te leren kennen en dat het goed is voor de persoonlijke ontwikkeling, kan dat het aantal kandidaten vergroten.
einde
Als de zittingsperiode ten einde loopt, komt er ook een einde aan de formele bevoegdheden van de zittende OR. Die kan dan dus geen rechtsgeldige besluiten meer nemen.
OR-verkiezingen in roerige tijden
prettig
OR-verkiezingen komen niet altijd gelegen. Als er een belangrijke instemmings- of adviesprocedure speelt – denk aan een fusie of reorganisatie – is het prettig als de OR deze zelf kan afronden. Alle kennis over het traject is tenslotte al in huis. In zo’n geval kunt u overwegen om de verkiezing uit te stellen.
samen
De OR meldt dan aan de achterban dat de verkiezingen bijvoorbeeld drie of zes maanden laten plaatsvinden en dat er een mogelijkheid is bezwaar te maken. Deze oplossing houdt vanzelfsprekend geen stand als er iemand daadwerkelijk bezwaar maakt.
bezwaar
Een andere mogelijkheid is om samen met de bestuurder en andere belanghebbenden (denk dan bijvoorbeeld aan vakbonden die een lijst met kandidaten indienen) tot een schriftelijke overbruggingsregeling te komen. Ook hier geldt: als iemand bezwaar maakt tegen deze regeling houdt deze geen stand.
Let op: de WOR geeft officieel geen mogelijkheid tot het uitstellen van de verkiezingen. Wettelijk gezien is dit dus ook niet mogelijk.
aanvullende opties
Extra kandidaten werven dankzij externe partij
inhoudelijke thema’s
Aanbieders van verkiezingssoftware bieden vaak aanvullende opties aan die uw OR helpen bij het werven van meer kandidaten of het opzetten van een goede campagne. Bijvoorbeeld door middel van een tool waarmee uw OR aan de achterban een aantal vragen stelt die te maken hebben met de organisatie, de waarde van medezeggenschap en andere inhoudelijke thema’s. Ook informeert de tool naar ‘geschikte collega’s’ en wordt werknemers de vraag gesteld of ze wellicht zelf een ‘geschikte collega’ zijn. Op deze manier krijgt uw OR inhoudelijke input en het levert vaak extra kandidaten op.