7.3 Achterban enthousiasmeren voor de verkiezingen
hoge opkomst
Online OR-verkiezingen vinden meestal verspreid over een aantal dagen plaats. Naarmate de verkiezingsperiode dichterbij komt, zal uw OR steeds meer aandacht willen besteden aan de verkiezingen. U wilt natuurlijk een hoge opkomst. Wijs de werknemers een paar weken voor de verkiezingsdatum op hun stemrecht en vraag hen te stemmen op de vastgestelde data.
aankondigingsmail
Uiteraard krijgen de kiesgerechtigde werknemers een uitnodiging om digitaal te stemmen. Dit gebeurt automatisch vanuit de software. De eerste aankondigingsmail bevat een link naar het platform, zodat stemgerechtigden kunnen kijken naar de kandidaten en alvast een kijkje kunnen nemen op de verkiezingswebsite.
Communicatiemiddelen
betrokken
overtuigen
Wilt u dat zo veel mogelijk kiesgerechtigden gaan stemmen, zorg er dan voor dat werknemers zich betrokken voelen bij de onderwerpen waar de OR zich mee bezighoudt. Kandidaten leggen uit met welke onderwerpen zij zich bezig willen gaan houden om werknemers te overtuigen om op hen te stemmen.
Een succesvolle campagne ontstaat door een mix van middelen om iedereen te bereiken: van de traditionele oproep via de nieuwsbrief of op het publicatiebord tot het uitdelen van een kleine gadget of iets lekkers om de OR-verkiezingen onder de aandacht te brengen.
Tweede Kamer
enthousiasmeren
Houd eens een digitaal ‘onderzoek’ naar de kennis of ideeën van uw achterban over verschillende onderwerpen, vergelijkbaar met de stemwijzer voor de Tweede Kamer-verkiezingen. De conclusie moet zijn dat uw OR zich inzet voor deze onderwerpen, en dat het daarom belangrijk is om te stemmen. Uw OR heeft nu eenmaal een grote toegevoegde waarde. Aanbieders hebben vaak opties in hun campagnepakket om de achterban te enthousiasmeren voor de OR-verkiezingen. Denk aan remindermails met uitleg en postermateriaal dat u zowel online als offline kunt inzetten.