5.6 Vindbare teksten schrijven
U kunt uw tekst nog zo zorgvuldig opstellen, als hij de boodschap niet overbrengt, heeft u daar helemaal niets aan. U kent natuurlijk prima de kanalen die u moet gebruiken om uw boodschap over te brengen aan de doelgroep die u voor ogen heeft.
Digitaal
internet
Sinds een groot deel van de schriftelijke communicatie via internet gaat, is dit ingewikkelder geworden. Als u een e-mailnieuwsbrief naar klanten stuurt, komt deze meestal goed aan. Maar als u een tekst ergens plaatst waar uw doelgroep hem moet vinden, hangt dit af van het internet- en zoekgedrag van de doelgroep.
sneller gevonden
Gelukkig kunt u er door uw tekst slim op te stellen voor zorgen dat deze sneller gevonden wordt. Zoekmachineoptimalisatie (search engine optimalisation, SEO) is daarom aan te raden bij iedere tekst die u op het web plaatst. Bedenk dus niet alleen wat uw doelgroep leest, maar ook welke zoekwoorden zij intikken in Google!
SEO-schrijven
zoeken
zoektermen
hyperlinks
Bij het optimaliseren van de vindbaarheid van teksten via internet komt nogal wat kijken. Met de technische aspecten houden we ons nu niet bezig. Tekstueel gezien gaat het vooral om het vinden van de woorden waarop mensen gaan zoeken. Bovendien moet u die woorden op de juiste plaatsen in uw tekst verwerken. Daarvoor kunt u de volgende stappen volgen:
- Bedenk op welke zoektermen u gevonden wilt worden. Dat kan er één zijn of een aantal. Probeer niet te veel zoektermen te verwerken in één stuk.
- Verwerk deze trefwoorden in ieder geval in de kop van de tekst. Als u gebruikmaakt van tussenkopjes, verwerk ze dan ook daarin.
- Als uw (langere) tekst een intro heeft, verwerk daarin dezelfde trefwoorden dan nogmaals.
- Maak gebruik van hyperlinks naar externe websites met gerelateerde content. Op die manier kunt u uw eigen tekst soms nog wat inkorten, en de hyperlinks helpen bij de vindbaarheid.
Vier tips voor SEO-schrijven
SEO-schrijven is vooral een kwestie van routine. Deze tips helpen u en handje:
- Zorg voor focus in uw teksten. Tegenwoordig stellen mensen, meer dan vroeger, complete vragen aan zoekmachines. Het is daarom belangrijk dat een tekst een focus heeft op een bepaalde vraag. Zorg ervoor dat de titel, de tussenkopjes en de intro’s allemaal gaan over dezelfde vraag of over hetzelfde thema.
- Let op goede spelling en grammatica. Zoekmachines hebben de beschikking over duizenden zinnen van hetzelfde kaliber, maar kunnen uw tekst niet vinden als die barstensvol fouten staat.
- Hoe langer een tekst, hoe meer kans dat hij wordt gevonden op het web. Was eerder de richtlijn zo’n 250-300 woorden voor een webtekst, de laatste jaren is dit opgerekt tot 400-500 woorden. Uiteraard moet u wel blijven letten op de leesbaarheid.
- Zorg ervoor dat u bij SEO-gericht schrijven niet doorschiet. U schrijft uiteindelijk voor de lezer, niet voor Google. U heeft niets aan een tekst die optimaal vindbaar is, maar door alle herhalingen van zoektermen niet meer prettig leest.