U bent hier

5.5 Boodschap onderbouwen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: januari 2018

Voor iedere tekst geldt: u moet uw boodschap goed onderbouwen. Bovendien moet u de argumenten die uw boodschap overtuigingskracht verlenen niet wegstoppen in de tekst, maar juist eruit lichten. Dat doet u door te zorgen voor een duidelijke structuur, waarin u de kernboodschap en de belangrijkste argumenten duidelijk aangeeft.

5.5.1 Argumenten en structuur

juiste volgorde

Door een goede structuur aan te brengen in uw tekst, leidt u de lezer door de tekst heen. Vestig zijn aandacht op de belangrijkste punten en zorg ervoor dat hij die in de juiste volgorde onder ogen krijgt. Het is altijd verstandig om de belangrijkste zaken in een tekst vooraan te zetten. Als u ze pas later noemt, vallen ze niet alleen minder op, maar loopt u ook het risico dat lezers al afhaken voordat ze de kernboodschap hebben begrepen.

vooraan

Dat risico wordt natuurlijk groter naarmate de tekst langer is. En dan heeft u al die argumenten voor niets bedacht. Het is daarom vaak slim om de kernboodschap helemaal vooraan in de tekst te zetten.

Benut vervolgens de structuur om de argumenten uit te lichten. U kunt bijvoorbeeld alle argumenten in het begin opsommen en daaronder uitwerken. Dat levert wel een vrij statische, zakelijke tekst op.

U kunt argumenten uitlichten door ieder argument een tussenkopje te geven. Of door het in één korte zin of een kernwoord samen te vatten en dit een andere kleur of lettergrootte te geven. Zo trekt het oog van de lezer daar vanzelf naartoe.

5.5.2 Soorten onderbouwingen

doelgroep

Er zijn eindeloos veel soorten onderbouwingen en argumenten te bedenken. Het is belangrijk dat u zich afvraagt welke bij uw doelgroep passen. Bedient u een zakelijke doelgroep, dan is het verstandig om met zakelijke, meetbare argumenten te komen. Is uw boodschap juist op plezier of genieten gericht, dan hoeft u niet met cijfers aan te komen. U wilt dan emoties opwekken, wat vaak beter gaat met voorbeelden of puur subjectieve beschrijvingen.

5.5.3 Voorbeelden

minder theoretisch

U kunt er ook voor kiezen om uw kernboodschap te onderbouwen met voorbeelden. U kunt echte voorbeelden uit de praktijk gebruiken of verzonnen voorbeelden. Meestal overtuigen praktijkvoorbeelden de lezer eerder. Voorbeelden maken een tekst minder theoretisch.

Met een enkel kort voorbeeld maakt u een situatie voor de lezer in één keer duidelijk. Als u dit moet omschrijven, gebruikt u al snel meer woorden, terwijl de boodschap minder duidelijk overkomt.

5.5.4 Spreekbuis

deskundigen

Het is niet alleen van belang welke argumenten u aandraagt, maar ook wie ze uitspreekt. Als u deskundigen citeert die iets over uw organisatie zeggen, komt het anders over dan wanneer u hierover zelf iets beweert. Uitspraken van bekendheden worden eerder voor waar aangenomen – al zijn die natuurlijk vaak ook subjectief.

Meer is (niet altijd) beter

Als u meer argumenten gebruikt om uw boodschap te onderbouwen, is de onderbouwing vaak sterker. Natuurlijk moet de lengte van uw tekst hiertoe wel de mogelijkheid bieden. Als u in een tekst van enkele zinnen drie argumenten probeert te proppen, zal de tekst er vaak niet duidelijker van worden. In langere teksten werkt dat beter. Gebruik ze wel op de juiste manier.

Zet uw argumenten eens in een schema, waarbij u onderscheid maakt tussen hoofdargumenten en subargumenten. Zo weet u welke u beslist moet opnemen en welke optioneel zijn. Ook ziet u zo welke argumenten u het duidelijkst moet uitlichten.