8. Verschillende publicaties
U schrijft heel wat af. Iedere dag een volle mailbox, klanten en medewerkers met vragen. Daarnaast moet u kaas gegeten hebben van praktische, zakelijke communicatiemiddelen zoals offertes en briefings. Veel stelregels van helder en aansprekend taalgebruik gelden voor al deze middelen, maar er zijn zeker ook verschillen. Als u weet hoe u kunt schrijven voor ieder communicatiemiddel, kunt u ze optimaal inzetten.
Het schrijven van een tekst is een vak apart. Een boodschap duidelijk in een tekst verwoorden vergt een aantal specifieke vaardigheden. Zo weet een goede schrijver hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden, kijkt hij naar de doelgroep waarvoor hij schrijft en past hij zijn tekst daarop aan. Ook zorgt hij ervoor dat het verhaal prettig leesbaar is en dat het geschreven is in de stijl die bij de organisatie past. Grammatica en spelling ten slotte moeten dik in orde zijn.
specifiek medium
Allemaal zaken waarmee u als tekstschrijvende professional rekening moet houden. Behalve met deze universele kenmerken van een goede tekst, moet u rekening houden met kenmerken die bepalend zijn voor een specifiek medium. Een e-mail schrijven vraagt bijvoorbeeld om een heel andere aanpak dan een korte tekst voor een folder opstellen. Iedere tekstsoort kent zijn eigen manier van schrijven.