U bent hier

8.5 Briefings

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: januari 2018

kaders

Met een briefing kunt u een communicatie- of webbureau instrueren. U legt erin uit wat u precies wilt bereiken met een folder of bijvoorbeeld website die u wilt (laten) maken. U geeft ook de kaders weer waarbinnen het bureau de opdracht moet uitvoeren. Het is de kunst om binnen een briefing ruimte te laten voor creativiteit en toch expliciet te zijn in uw vraag. Uw briefing moet volledig zijn, maar ook beknopt en helder. Zorg dat er niets voor tweeërlei uitleg vatbaar is.

Opbouw

doel

boodschap

planning

budget

Een briefing aan een communicatie- of reclamebureau kan er als volgt uitzien:

  • Inleiding: een korte beschrijving van de aanleiding voor de communicatie-uiting.
  • Doel: een concrete beschrijving van de doelstelling.
  • Doelgroep: een specifieke omschrijving van de doel-groep(en).
  • Boodschap: wat u het publiek wilt laten weten.
  • Kanaal: via welke weg de boodschap bij de doelgroep terechtkomt.
  • Creatie: het kader waarbinnen de opdracht gemaakt moet worden, bijvoorbeeld formaat, kleur en toonzetting.
  • Planning: hoeveel tijd er is van het eerste concept tot de oplevering en welke tussentijdse deadlines er zijn.
  • Budget: een schatting van of specifiek maximum aan de kosten of uren.