U bent hier

7. Schrijven voor nieuwe media

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: januari 2018

Een deel van de teksten die u schrijft, zijn bedoeld voor het web. En hoewel uw boodschap hetzelfde is, vereist dit een andere manier van schrijven. Dit geldt niet alleen voor websites, de meeste organisaties gebruiken ook sociale media voor communicatie. Wilt u de mogelijkheden optimaal benutten? Dan moet u uw teksten op deze media aanpassen en nadenken voordat u een post of een tweet plaatst. Het bereik is vaak enorm.

scannen

Mensen lezen op het web geen tekst van voor tot achter. Ze lezen een tekst vluchtig door en stoppen even bij opvallende teksteenheden, zoals tussenkopjes, hyperlinks en opsommingen. Zo bepalen zij snel of de tekst relevant voor hen is. Dit staat ook wel bekend als scannen. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen op het web vaak in een F-vormig patroon lezen. Hun ogen beginnen linksboven aan de pagina, buigen dan af naar rechts, gaan weer terug naar links en scrollen van daaruit naar beneden. Hieruit kunt u leren dat de tekst aan de boven- en linkerkant van de webpagina het belangrijkst is. Speel daar dus op in.

Of u nu een nieuwsbericht schrijft voor de interne nieuwsbrief, of een blogje plaatst op de website van uw organisatie, schrijven voor een online medium vraagt om een specifieke aanpak. Mensen lezen op het web vluchtiger en oppervlakkiger. Ze scannen een tekst en blijven hangen bij een opvallende kop of link. In dit hoofdstuk leest u welke punten...
Bij schrijven voor het web is ook de opmaak belangrijk, misschien nog wel belangrijker dan bij schrijven voor een gedrukt medium. Om een lange lap tekst leesbaar te maken, kunt u gebruikmaken van koppen, intro’s en tussenkopjes, maar ook van visuele content: afbeeldingen of een video. 7.2.1 Structuur Het is van belang dat u niet alleen inhoudelijk...
Wat u bij het schrijven van een online tekst zeker niet mag vergeten, is dat uw teksten ook vindbaar moeten zijn voor een zoekmachine, zoals Google. Zoekmachines zijn in staat om content door bepaalde instructies te ‘indexeren’, zoals dat heet. Door uw tekst slim op te stellen, kunt u er dus voor zorgen dat uw tekst sneller wordt gevonden. U kunt...
Een nieuwsbrief moet mensen die uw organisatie al kennen er opnieuw bij betrekken. Maar slechts een klein deel van de mensen die een nieuwsbrief ontvangen, opent deze ook: gemiddeld zo’n 30%. En ze besteden maar gemiddeld 51 seconden aan uw zorgvuldig opgestelde e-mailnieuwsbrief. In die tijd opent de lezer uw mailing, scant hij deze, leest hij...
Veel bedrijven gebruiken sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Zo kunnen organisaties direct in contact treden met doelgroepen en echte interactie aangaan. U kunt relaties met klanten verstevigen, klachten opsporen en oplossen, vacatures vervullen en zelfs met klanten nieuwe producten ontwikkelen (co-creatie). Zo...
Hoe voorkomt u dat het niet blijft bij het aanmaken van accounts? Hoe haalt u echt meerwaarde uit sociale media? Enkele handige tips: Stel eerst een plan op. Welk (meetbaar) doel wilt u met sociale media bereiken? Wie is de doelgroep? Welke sociale media gaat u inzetten? Wie is verantwoordelijk en wie voert het uit? Online – en zeker via sociale...