7. Schrijven voor nieuwe media
Een deel van de teksten die u schrijft, zijn bedoeld voor het web. En hoewel uw boodschap hetzelfde is, vereist dit een andere manier van schrijven. Dit geldt niet alleen voor websites, de meeste organisaties gebruiken ook sociale media voor communicatie. Wilt u de mogelijkheden optimaal benutten? Dan moet u uw teksten op deze media aanpassen en nadenken voordat u een post of een tweet plaatst. Het bereik is vaak enorm.
scannen
Mensen lezen op het web geen tekst van voor tot achter. Ze lezen een tekst vluchtig door en stoppen even bij opvallende teksteenheden, zoals tussenkopjes, hyperlinks en opsommingen. Zo bepalen zij snel of de tekst relevant voor hen is. Dit staat ook wel bekend als scannen. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen op het web vaak in een F-vormig patroon lezen. Hun ogen beginnen linksboven aan de pagina, buigen dan af naar rechts, gaan weer terug naar links en scrollen van daaruit naar beneden. Hieruit kunt u leren dat de tekst aan de boven- en linkerkant van de webpagina het belangrijkst is. Speel daar dus op in.