U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Verzorgd taalgebruik7. Schrijven voor nieuwe media7.6 Stappenplan sociale media

7.6 Stappenplan sociale media

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: januari 2018

plan

dialoog

waardevol

stem

beeld

Hoe voorkomt u dat het niet blijft bij het aanmaken van accounts? Hoe haalt u echt meerwaarde uit sociale media? Enkele handige tips:

  • Stel eerst een plan op. Welk (meetbaar) doel wilt u met sociale media bereiken? Wie is de doelgroep? Welke sociale media gaat u inzetten? Wie is verantwoordelijk en wie voert het uit?
  • Online – en zeker via sociale media – wordt er over uw organisatie gesproken. Door uzelf, maar ook door klanten. Positief én negatief. Bereid u daarop voor!
  • Sociale media draaien om dialoog. Iedereen heeft nu zijn eigen communicatiekanaal. Dat is geen bedreiging; dat is een kans! Censureer niets, want dat valt op en geeft een verkeerd signaal af.
  • Reageer direct op tweets of reacties over uw organisatie. Toon dat u ze gezien heeft en onderneem eventueel actie.
  • Via sociale media kunt u precies bijhouden wat over uw organisatie wordt gezegd. Bekijk via Google Alerts de nieuwste zoekresultaten op uw zoekterm en zoek met Tweetdeck naar relevante tweets.
  • De boodschappen die u via sociale media verspreidt, moeten waardevol zijn voor uw doelgroep. Wees relevant en creatief.
  • De medewerkers geven uw organisatie haar stem. Betrek hen bij het beleid en leg uit hoe ze kunnen helpen. Maak afspraken over uitingen op sociale media en de toon daarvan.
  • Boodschappen moeten bijdragen aan het beeld dat u mensen van uw bedrijf wilt geven. Is uw organisatie een expert, profileer u dan online met kennis. Schrijf blogs en verwijs daar met tweets en LinkedIn-statusupdates naar.