U bent hier

7.5 Sociale media

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: januari 2018

direct in contact

Veel bedrijven gebruiken sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Zo kunnen organisaties direct in contact treden met doelgroepen en echte interactie aangaan. U kunt relaties met klanten verstevigen, klachten opsporen en oplossen, vacatures vervullen en zelfs met klanten nieuwe producten ontwikkelen (co-creatie). Zo beantwoordt KLM vragen van klanten het snelst als ze die stellen via Twitter of Facebook. Ook Rijkswaterstaat communiceert veel via sociale media.

Daarnaast kunt u via sociale media traffic genereren naar uw website, het bedrijfsimago positief beïnvloeden en uw naamsbekendheid vergroten. U kunt zelfs strategische informatie krijgen over marktontwikkelingen.

Facebook en Twitter

beleid

Een post op Facebook of een tweet op Twitter is snel geplaatst. Toch hebben de meeste organisaties een uitgekiend socialemediabeleid. Omdat sociale media zo’n enorm bereik hebben, is het van groot belang wat u wilt uitstralen met de media die u gebruikt. Welke toon wilt u aanslaan? Welk type berichten plaatst u, en welke zeker niet? Een veelvoorkomende vraag is ook of medewerkers op persoonlijke titel twitteren of een post plaatsen op LinkedIn, of juist uit naam van de organisatie.

Bloggen

persoonlijk

Een andere populaire manier om volgers te krijgen op internet en sociale media is bloggen. Een blog is een kort stukje tekst, meestal op persoonlijke titel, en meestal over persoonlijke ervaringen. Ze worden grif gelezen en gedeeld. Sommige organisaties kiezen ervoor om professioneel te bloggen, bijvoorbeeld over ontwikkelingen in het werkveld. Met deze stukjes kunt u laten zien dat u expert bent in een bepaald vakgebied.