6. Teksten structureren
Voor een goede tekst is een heldere structuur onmisbaar. De structuur fungeert als wegwijzer: hij toont de lezer waar hij bepaalde informatie kan vinden en wat het doel van de informatie is. Vooral voor online teksten is een goede structuur met bijpassende opmaak cruciaal voor de leesbaarheid en vindbaarheid. Probeer maar eens een ongestructureerde webtekst te lezen op uw smartphone!
Teksten zonder structuur zijn als marketingactiviteiten zonder marketingplan. Zonder structuur is er geen samenhang in de tekst. De lezer leest zonder dat de inhoud daadwerkelijk beklijft. En dat wilt u nu juist voorkomen. Als schrijver moet u de lezer bij de hand nemen en hem door de tekst heen leiden. Dat kan door een duidelijke structuur aan te brengen.
Bijvoorbeeld door middel van een logische volgorde van alinea’s en zinnen, maar ook met visuele ondersteuning. De ene tekst is meer gebaat bij een goede structuur dan de andere. Een kort e-mailbericht heeft bijvoorbeeld wel een aanhef nodig, maar komt goed over zonder intro, kop of alinea-indeling. Teksten die langer zijn, zoals rapporten, brochures en whitepapers hebben juist veel structuur nodig.
Zeker webteksten vragen om duidelijke koppen en korte alinea’s. Als een lezer op een website niet meteen kan vinden wat hij zoekt, klikt hij weg. Extra belangrijk dus dat u bij webteksten voor een duidelijke structuur zorgt.