6.3 Intro
Hoewel het belangrijk is om in een tekst snel ter zake te komen, betekent dit niet dat een tekst geen inleiding nodig heeft. In een intro schetst u de context van uw verhaal en vat u het verhaal samen. Een goede intro bevat de volgende elementen:
Het toevoegen van een citaat maakt een intro aantrekkelijk. U schetst kort het probleem, en sluit het intro af met een citaat. Dit geeft de boodschap extra kracht.
6.3.1 Opening
Al is uw tekst nog zo goed, als deze geen sprankelende opening bevat, zal niemand de tekst lezen. Het is dus belangrijk om een goede binnenkomer te hebben, bijvoorbeeld een anekdote of een actualiteit. Maak gebruik van een citaat of formuleer een filosofische opening. Het moet in ieder geval iets zijn waarmee u uw lezer weet te ‘pakken’. Een goed intro zet uw lezer direct aan het denken, krijgt zijn aandacht en houdt die ook vast. Een goede opening komt aan op één perfect geformuleerde zin. Die zin kan de tekst maken of breken.
Voorbeelden van openingen
Met een goede opening zet u de lezer aan het denken. De volgende openingen werken vaak goed:
- Actuele opening
‘Tegenwoordig kijkt niemand meer op als een bedrijf een Twitter-account heeft. Maar waarop moeten organisaties eigenlijk letten als ze gaan twitteren? Twee deskundigen vertellen.’
- Filosofische opening
‘Tijd gaat steeds sneller naarmate je ouder wordt. Zaak dus om dingen goed te plannen. Niet alleen als het gaat om werk, maar ook privé.’
- Anekdotische opening
‘Vorige week stond ik voor een dichte deur van het kantoor. Sleutel thuis op de kast laten liggen! Hadden we nu maar een geautomatiseerd toegangssysteem, dacht ik. Dan was ik nu met een druk op de knop het gebouw binnengekomen.’
- Trechteropening
‘De meeste online personeelssystemen zijn niet meer dan een veredeld Excel-bestand. Maar sinds kort is er een online systeem waar officeprofessionals daadwerkelijk iets aan hebben.’
6.3.2 Doelaanduiding
In een intro hoort te staan wat de bedoeling van de tekst is. Wat heeft uw lezer bijvoorbeeld aan deze tekst? In het volgende voorbeeld staat het doel duidelijk aangegeven in de intro: ‘Met dit informatiebulletin blijft u maandelijks op de hoogte van de voortgang van dit gemeentelijke project.’ De lezer weet zo precies wat de tekst hem oplevert.
6.3.3 Vooruitblik
In de intro van uw tekst geeft u aan wat de lezer kan verwachten in de tekst. U geeft een vooruitblik, een minisamenvatting als het ware. Dat kunt u bij een langere tekst als volgt doen: ‘In paragraaf 1 maakt u kennis met de geschiedenis van de marketing. In paragraaf 2 gaan wij nader in op de functie van marketing bij bedrijven…’
Bij een kortere tekst blikt u bijvoorbeeld zo vooruit: ‘We kunnen de kwaliteit van uw nachtrust flink verbeteren! Hier laten we u zien hoe.’