U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Verzorgd taalgebruik7. Schrijven voor nieuwe media51 seconden per nieuwsbrief7.4 E-mailnieuwsbrieven

51 seconden per nieuwsbrief7.4 E-mailnieuwsbrieven

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: januari 2018

Een nieuwsbrief moet mensen die uw organisatie al kennen er opnieuw bij betrekken. Maar slechts een klein deel van de mensen die een nieuwsbrief ontvangen, opent deze ook: gemiddeld zo’n 30%. En ze besteden maar gemiddeld 51 seconden aan uw zorgvuldig opgestelde e-mailnieuwsbrief. In die tijd opent de lezer uw mailing, scant hij deze, leest hij stukjes en bepaalt hij of hij actie onderneemt. Zo doet u dat waarschijnlijk ook zelf als u een nieuwsbrief ontvangt.

overtuigen

U moet de lezer van uw nieuwsbrief dus in een heel kort tijdsbestek overtuigen uw e-mail te openen, zijn aandacht vangen, zijn interesse wekken en hem verleiden om in actie te komen.

Wat heb ik er eigenlijk aan?

Lezers van uw e-mailnieuwsbrief ontvangen deze niet omdat ze actief zochten naar de informatie die erin staat. De nieuwsbrief moet dus direct de vraag ‘Wat heb ik eraan?’ beantwoorden. En bedenk: het gaat om de lezer, niet om uw bedrijf. Neem niet alleen informatie op die ook op de website staat. Wees creatiever! Beperk de lengte en snijd niet meer dan zo’n drie onderwerpen aan. Hanteer verder de schrijfregels voor webteksten.

7.4.1 Opening

inbox

afzender

onderwerpzin

preview pane

personaliseren

Een nieuwsbrief begint al in de inbox van de ontvanger. Op basis van de afzender, onderwerpzin, eerste zin en preview pane (scherm waarin de eerste zinnen te lezen zijn) bepaalt hij of hij uw e-mail opent of meteen weggooit. Met de volgende tips zorgt u ervoor dat uw nieuwsbrief geopend wordt:

  • De afzender van de mailing is vaak de belangrijkste reden om een e-mail te openen of niet. Veel ontvangers verwijderen nieuwsbrieven van onbekende afzenders direct.
  • De onderwerpzin moet uw lezers de nieuwsbrief in trekken. Hij moet aantrekkelijk zijn en een goed beeld geven van de inhoud. Wees duidelijk, kort en creatief, maar vermijd ‘verkopende’ onderwerpzinnen.
  • Veel ontvangers zien uw mailing eerst in de preview pane van hun mailbox. Vaak is het bovenste gedeelte van de nieuwsbrief zichtbaar. Zorg dat dit er professioneel en aantrekkelijk uitziet, anders haakt de ontvanger alsnog af.
  • Veel nieuwsbriefprogramma’s bieden de mogelijkheid om de nieuwsbrief te personaliseren, bijvoorbeeld door in de aanhef de naam van de ontvanger weer te geven. Maak daar gebruik van!

7.4.2 Evaluatie

statistieken

Het is bij nieuwsbrieven verstandig om regelmatig de verzending (en de ontvangst) ervan te evalueren. In de meeste software voor nieuwsbrieven kunt u bij elke nieuwsbrief de statistieken bekijken: hoe vaak wordt de nieuwsbrief opengeklikt? Welke berichten zijn veel gelezen, en welke minder (of helemaal niet)?

effectiviteit

Bij een nieuwsbrief zoeken de ontvangers immers niet zelf, u stuurt ze zelf informatie in de hoop dat zij het interessant vinden. Dit vraagt om een zorgvuldige analyse van het leesgedrag en de effectiviteit. U kunt bijvoorbeeld op basis van uw evaluatie de nieuwsbrief anders opstellen, of de frequentie ervan veranderen.