8.2 Whitepapers
expert
profilering
verdieping
Een whitepaper is een kennisdocument waarin klanten en andere relaties advies krijgen. In een whitepaper zet u uw organisatie neer als expert. U laat zien inhoudelijk inzicht te hebben in een onderwerp dat organisaties als een probleem beschouwen. Het doel van een whitepaper is dan ook profilering van uw organisatie. Een deskundige bij een energiebedrijf kan bijvoorbeeld een whitepaper wijden aan nog onbekende mogelijkheden voor groene energie. Iemand uit de financiële sector kan een whitepaper schrijven over de kansen en mogelijkheden van elektronisch factureren voor bedrijven. Een whitepaper is een uitgebreide tekst met veel ruimte voor verdieping, vaak ook met beeldelementen. Het paper kan dienen als verdere verdieping van onderwerpen die in andere media of communicatie-uitingen oppervlakkiger worden behandeld.
In uw rol zult u misschien niet zelf whitepapers schrijven, maar treedt u wel op als coördinator, eindredacteur of meelezer. Het is van groot belang dat u weet wat een goede en logische vorm is van een whitepaper en hoe uw organisatie zich hiermee kan onderscheiden.
8.2.1 Focus
te breed
Waar een folder of persbericht wervend en beknopt moet zijn, kunt u, of een deskundige collega, met een whitepaper flink uitweiden over uw specialisme. Een gemiddeld whitepaper telt al gauw acht tot twaalf pagina’s. Ruimte te over om eens goed uit te pakken, zou u denken. Toch schuilt hierin ook het gevaar dat u uw focus niet scherp heeft en daardoor uw onderwerp veel te breed maakt. Bepaal dus van tevoren wat u precies op papier kwijt wilt en wat de kaders van uw onderwerp zijn. Dit kan bijvoorbeeld door een structuurschema of bouwplan voor uw tekst op te stellen. Daarmee heeft u alvast een ontwerp voor uw tekst en voorkomt u dat u van uw onderwerp afwijkt.
8.2.2 Opbouw
vakgebied
nadelen of risico’s
Meestal begint een whitepaper met een korte schets van belangrijke ontwikkelingen binnen het vakgebied. Deze worden gerelateerd aan een probleem dat of situatie die voor de lezer herkenbaar is. Daarna volgt een opsomming van alle nadelen of risico’s voor de lezer als hij het probleem niet oplost of als de situatie niet verandert. Zorg er bij dit laatste punt voor dat de voorbeelden die u geeft relevant en herkenbaar zijn. Nederlandse voorbeelden spreken de lezer het meest aan, omdat deze dicht bij huis zijn. Buitenlandse voorbeelden zijn om die reden vaak minder geschikt.
Het whitepaper kan zo nodig worden aangevuld met een aantal praktijkvoorbeelden. Deze zorgen voor meer betrokkenheid van de lezer.
8.2.3 Leesbaarheid
behapbaar
U wilt dat zo veel mogelijk mensen uw whitepaper lezen. Dat doet u natuurlijk door veel aandacht voor uw whitepaper te genereren, maar ook door uw tekst behapbaar te maken. Gebruik daarom gerust op een functionele manier foto’s, tabellen en grafieken. Niet alleen voegen deze illustraties inhoudelijk iets toe, ze voorkomen ook dat de whitepaper één groot, massief tekstblok wordt.
Visueel ondersteunen
benadrukken
Een andere manier om uw tekst visueel te ondersteunen, is met slimme tussenkoppen en korte alinea’s. Ook kunt u belangrijke conclusies extra benadrukken door deze uit de tekst te lichten. Daarmee wordt uw whitepaper scanbaar voor lezers die even snel willen zien wat erin staat.
Samenvatting
vlot
Tot slot is het voor de lezer handig om in één oogopslag te zien waarover het whitepaper gaat. Maak daarom een vlot geschreven samenvatting van enkele regels. Op deze manier nodigt u de lezer uit om het volledige whitepaper te lezen.
Whitepaper en sociale media
Heeft u uw whitepaper eenmaal geschreven, dan wilt u er ook graag ruchtbaarheid aan geven. Vaak trekt de website van uw organisatie daarvoor onvoldoende bezoekers. Wat u wel kunt doen, is de aandacht op uw whitepaper vestigen via sociale media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook. Ook vakinhoudelijke online communities en kennisbanken zijn goede plekken om melding te maken van uw whitepaper. En niemand verbiedt u om in de standaard e-mailhandtekening van medewerkers aandacht te vragen voor uw whitepaper!