U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Pitchen en presenteren10. Evalueer uw pitch of presentatie10.6 Doel

10.6 Doel

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

U stelt zichzelf voorafgaand aan een presentatie één of meerdere doelen. U geeft de presentatie tenslotte niet zomaar. Stel dat u een presentatie geeft over de manier waarop bedrijfshulpverlening (bhv) is georganiseerd binnen uw organisatie. Het aantal bedrijfshulpverleners is het laatste jaar teruggelopen en u bent op zoek naar nieuwe bhv’ers. Dan kan uw doel zijn: vijf werknemers aantrekken die bereid zijn om bhv’er te worden.

persoonlijk vlak

rustig tempo

Daarnaast kunt u uzelf een doel stellen op persoonlijk vlak: u wilt als spreker zo presenteren dat uw doelgroep geboeid is en de inhoud van uw presentatie goed begrijpt. Eén van uw verbeterpunten is bijvoorbeeld minder snel spreken. U wordt tijdens een presentatie regelmatig zo enthousiast dat u te snel praat en daar raakt u uw publiek kwijt. Uw persoonlijke doelstelling kan dan zijn: tijdens de hele presentatie in een rustig tempo blijven spreken.

Doel bereikt?

Heeft u uzelf vooraf een doel gesteld en nagedacht over wat u wilt bereiken met uw presentatie? Meer hierover las u in hoofdstuk 3. Dan is het nu het moment om erachter te komen of u uw doel heeft bereikt.

  • Wat is uw doel?
  • Welke acties heeft u uitgevoerd om het doel te behalen?
  • Wanneer heeft u uw doel bereikt?
  • Heeft u dat doel ook echt bereikt?
  • Wat zou u de volgende keer anders doen om uw doel (sneller) te behalen?

realistisch

Als u uw doel niet heeft behaald, kunnen bovenstaande vragen u helpen om erachter te komen waarom dat het geval is. Waar moet u de volgende keer meer focus op leggen? Was dit doel überhaupt realistisch?

Of u uw doel nu wel of niet heeft behaald: er zijn naast verbeterpunten ook altijd sterke punten. Waar bent u wel tevreden over en welke zaken – of het nu sterke of zwakke punten zijn – neemt u sowieso mee naar uw volgende presentatie?