10.3 Het evaluatieproces
efficiënt evalueren
lengte
Evalueren kunt u doen aan de hand van de Kop-Romp-Staartmethode. Meer hierover las u in hoofdstuk 5. Door de stappen uit deze methode te volgen, evalueert u gemakkelijk en efficiënt. Voor elk punt gelden de volgende zaken.
- Noteer voor uzelf bij elk punt zowel een tip als een pluspunt. Schrijf daarbij ook het ‘waarom’ op, zodat u dit achteraf makkelijker kunt terughalen.
- Hoe was de lengte, heeft u tot het einde van dit onderdeel de aandacht gehouden en wat gaat u de volgende keer anders doen? Schrijf dit voor elk onderdeel apart op ter overdenking.
10.3.1 De kop van uw presentatie
aandacht
voorstellen
doel
Start uw presentatie altijd op een spontane en energieke manier. U verrast het publiek en krijgt de aandacht die u nodig heeft om te beginnen. Let op de volgende zaken.
- De start: hoe begon de presentatie?
- Bent u begonnen in stilte of met een ruis?
- Kreeg u makkelijk de aandacht van uw publiek of duurde dit even?
- Verliep uw verrassende inleiding zoals gepland of helemaal anders?
- Houdt u de volgende keer dezelfde openingsvorm aan of verandert u deze?
- Voorstellen: hoe heeft u uzelf voorgesteld?
- Heeft u uzelf in één zin voorgesteld of vertelde u uit enthousiasme meer?
- Is het duidelijk overgekomen wat uw vakgebied is?
- Kan het publiek na de presentatie uw naam nog noemen?
- Programma delen: heeft u het onderwerp gedeeld?
- Heeft u erbij vermeld hoe lang uw presentatie ongeveer zou duren?
- Was het voor het publiek duidelijk wat ze van u konden verwachten?
- Is het doel van uw presentatie goed overgekomen?
- Heeft u de boodschap van uw verhaal aangestipt?
10.3.2 De romp van uw presentatie
In dit gedeelte deelt u de inhoud met het publiek.
aandacht verloren
voldoende tijd
De romp is het langste onderdeel van uw presentatie en daarom is het goed om er voldoende interactie in te verwerken. Hierdoor krijgt het publiek de ruimte om de informatie beter op te slaan en te begrijpen.
- Elk onderdeel staat op zichzelf, is dit ook zo overgekomen?
- Heeft u gestructureerd elk onderdeel gedeeld of was het meer chaotisch?
- Is er een moment geweest waarin u de aandacht verloor van het publiek?
- Welk onderdeel was te kort of te langdradig?
- Interactie: heeft u interactief genoeg gepresenteerd?
- Wat heeft de interactie u opgeleverd?
- Was de interactie van toegevoegde waarde voor u of voor het publiek?
- Heeft u er voldoende tijd voor gereserveerd of kwam u aan het einde van uw presentatie tijd te kort?
- Welk effect heeft de interactie u gegeven?
10.3.3 De staart van uw presentatie
duidelijke conclusie
nieuwe inzichten
luchtig of opdringerig
De staart is het laatste gedeelte van uw presentatie. Hierin vallen de laatste puzzelstukjes op de juiste plek. Reserveer er voldoende tijd voor, zodat u niet gehaast hoeft te eindigen.
- De samenvatting: heeft u een samenvatting gedeeld?
- Bent u in herhaling gevallen of heeft u uw boodschap op een geheel nieuwe wijze samengevat?
- Had uw samenvatting een duidelijke conclusie?
- Is de boodschap van uw verhaal goed overgekomen?
- De algemene vragenronde: heeft het publiek de kans gekregen om vragen te stellen?
- Hoeveel vragen stelden de toehoorders ongeveer?
- Over welk onderwerp of onderdeel heeft u de meeste vragen gekregen?
- Hebben de gestelde vragen u nieuwe inzichten gegeven over de inhoud of over uw manier van presenteren?
- Pitch sale: wat bood u aan?
- Heeft u duidelijk de voordelen gedeeld met uw werknemers, uw directie of potentiële klanten?
- Was u overtuigend?
- Hoe weet u of u wel of juist niet overtuigend was?
- Was u luchtig of opdringerig?
- Hoeveel producten of diensten heeft u verkocht of is uw idee in behandeling genomen?
- Afsluiten: heeft u met voldoende kracht afgesloten?
- Bent u krachtig geëindigd of bleef u maar afsluiten en afsluiten?